Forwarded From مهنه‌وِشت
بستنی طلاب

#زبان_فارسی | #واژه‌سازی | #بازی_زبانی | #ایهام | #کژتابی | #مشهد | #بستنی_طلاب

در دوران کودکی و نوجوانی‌ام چند بازی زبانی بین بچه‌ها رایج بود؛ ازجمله این بازی که به‌شکل پرسش‌وپاسخ بین دو نفر اجرا می‌شد:

ـ می‌دانی فلان‌شهری‌ها به «حمام» چی می‌گویند؟
ـ نه.
ـ می گویند «پاکستان»! (جایی که تنت را پاک می‌کنی!)

ازاین‌دست پرسش‌وپاسخ‌ها، یک نمونه‌اش کاملاً با فرهنگ مشهد گره خورده بود که شاید کمتر شنیده باشید:

ـ مِدِنی به «دکمه» چی مِگَن؟
ـ نِمِدِنُم.
ـ مِگَن «بستنی»! (چیزی که می‌بندی‌اش!)
ـ حالا به او دکمه‌یْ بالایْ پیرهن چی مِگَن؟
ـ چی مِگَن؟
ـ مِگَن «بستنی طلاب»! (دکمه‌ای که معمولاً طلاب آن را می‌بندند!)

بستنی طلاب، بستنی سنتی بسیار معروف مشهد است. زادگاه این بستنی، محلۀ طلاب است؛ محله‌ای نزدیک حرم که در اصل، طلبه‌نشین بوده و حالا هم طلاب و مدارس علمیۀ بسیاری را در خود جای داده است.

💠 | مهنه‌وِشت را بخوانید |

@mehnevesht
Forwarded From دكتر هادى انصارى
در تشرفم به #مشهد مقدس و زيارت بارگاه امام رووف حضرت على بن موسى الرضا عليه الاف التحية و الثناء ، توفيق يافتم كه به ديدار از #كتابخانه آستان قدس #رضوى رفته و در بخش ويژه ، #قرآن دستنوشته و منسوب به أمير المومنين ع را از نزديك زيارت كرده و ديدگانم با نظر انداختن بر دستخط حضرت ، متبرك شود.

این نسخه یکی از قدیمی‌ترین قرآن‌های کامل دست‌نویس جهان است که از مهم‌ترین منابع تحقیقاتی جهان نیز به شمار می‌رود. این نسخه که به خط کوفی ١٦ سطری و بر روی پوست، کتابت شده است متعلق به دوران نخست اسلامی است که در سال ١٠٠٨ هجری به دست #شاه‌عباس صفوی وقف حرم مطهر امام ‌#رضا (ع) شده است. این قرآن بسیار ارزشمند دارای ویژگی‌های متعددی است که نمایانگر رسم‌الخط، شمارش آیات، اسماء سوره‌ها و ترتیب مصحف است که از سوره #حمد آغاز شده و به سوره #ناس ختم می‌شود.
در موزه مخصوص حرم مطهر #علوى ، نسخه ديگرى نيز وجود دارد كه منسوب به دستنوشته حضرت است و در پايان جمله كتبه علي بن أبو طالب سنة ٤٠ هجرى جلب توجه مى نمايد. توفيق زيارت اين نسخه را نيز داشته ام. نسخه ديگرى از این قرآن در موزه #بریتانیا نگهداری می‌شود و صفحات آن در مدت ١٤ سال توسط سلیم قریشی از اصل آن در موزه لندن اسکن شده و بعد از جمع‌آوری در #پاكستان به چاپ رسیده است. گفته شده است که اصل این دست‌نوشته‌ها در زمان اشغال انگلیسی‌ها در سال ١٢٣٠ شمسی از شهر لاهور به لندن برده شده است. نسخه قرآن کریم، دست‌نوشته حضرت علی (ع) ممهور به مهر حضرت و امام #حسن (ع ) است که در ٢٤٨ صفحه با ترجمه فارسی به چاپ رسیده است.

یکی دیگر از نسخ منسوب به امام علی (ع) در شهر اشتوتگارت #آلمان نگهداری می‌شود. پژوهشگران آلمانی با تخمین علمی ، تاریخ نگارش این قرآن و بررسی شیوه نگارش آن اعلام کردند که با احتمال آماری ٩٥/٤ درصد، این قرآن ٢٠ تا ٤٠ سال پس از وفات پیامبر (ص) توسط حضرت #علی (ع) نوشته شده است.


_________
@drhadiansarii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
پيرامون #گنبد حرم امام #رضا (علیه السلام) چه نوشته شده است؟

پس از این که در سال ۹۹۷ هـ . ق عبدالمومن خان #ازبک اقدام به #غارت اموال آستان و طلاهای گنبد کرد؛ #شاه _عباس اول در سفری که از #اصفهان با پای پیاده به #مشهد داشت مجددا گنبد را طلاکاری نمود و به خط ثلث و با خطاطی علیرضا #عباسی با قلم طلایی بر زمینه #فیروزه ای در کتیبه کمربندی گنبد نوشته شد که...
بسم الله الرحمن الرحیم من عظائم توفیقات الله سبحانه ان وفق السلطان الاعظم مولى ملوک العرب و العجم صاحب النسب الطاهر النبوی و الحسب الباهر العلوی تراب اقدام خدام هذه الروضة المنورة الملاکوتیة مروّج آثار اجداده المعصومین السلطان ابن السلطان ابوالمظفر شاه عباس الموسوی الصفوی بهادرخان. فاستسعد بالمجیء ماشیاّ على قدمیه من دارالسلطنة اصفهان الى زیارة هذا الحرم الاشرف و قد تشرّف بزینة هذه القبة من خلّص ماله فی سنة الف و عشر و تمّ فی سنة الف و ستةعشر.

ترجمه :
به نام خداوند بخشنده مهربان از بزرگترین توفیقات خداوند این بود که سلطان اعظم و مولایِ پادشاهان عرب و عجم و دارنده نسب پاک نبوی و افتخار درخشان علوی، خاک پای خادمان این روضه نورانی ملکوتی و رواج دهنده اثار پدران معصومش یعنی سلطان فرزند سلطان شاه عباس موسوی صفوی بهادرخان افتخار یافت که با پای پیاده از پایتخت اصفهان به زیارت این حرم شریف بیاید و از خالص ترین اموالش این گنبد را به طلا اذین کند که در سال 1010 هجری قمری اغاز شد و در 1016 به پایان رسید.
در سال 1084 هجری قمری و در زمان شاه #سلیمان صفوی ، به دنبال وقوع زمین لرزه ، گنبد حرم امام رضا هم آسیب دید و شماری از #خشت *های طلایی آن از جا کنده شد . وی دستور داد تا گنبد بازسازی شود و #کتیبه *ای بر آن افزوده گردد که این رخداد را حکایت نماید . این کتیبه اکنون به صورت چهار #ترنج در اطراف گنبد دیده می شود . « من میامن منن الله سبحانه الذی زین السماء بزینه الکواکب و رصع هذه القباب العلی بدرر الدراری الثواقب ان استسعد السلطان الاعدل الاعظم و الخاقان الاکرم الافخم اشرف ملوک الارض حسبا و نسبا و اکرمهم خلقا و ادبا مروج مذهب اجداده الائمه المعصومین و محیی مراسم آبائه الطیبین الطاهرین السلطان بن السلطان شاه سلیمان الصفوی الموسوی بهادرخان بتذهیب هذه القبه العرشیه الملکوتیه و تزیینها و تشرّف بتجدیدها و تحسینها اذا تطرق الیه الانکسار و سقطت لبناتها الذهبیه التی کانت تشرق کالشمس فی رابعه النهار بسبب حدوث الزلزله العظیمه فی هذه البلده الکریمه فی سنه اربع و ثمانین و الف و کان هذه التجدید الجدید فی سنه ثمانین و الف .
كتبه محمد رضا امامي

ترجمه:

خداوند سبحان آسمان دنیا را با ستارگان زینت بخشید و گنبد گیتی را با انوار فروزان آن آرایش داد. از منت های خداوند این بود که سلطان اعظم و خاقان اکرم که از نظر حسب و نسب از اشرف پادشاهان روی زمین و از جهت اخلاق و ادب از گرامی ترین آنها می باشد.

او مروج مذهب اجداد طاهرین و زنده کننده ی آثار پدران معصوم خود می باشد، شاه سلیمان صفوی موسوی این گنبد ملکوتی را که در اثر زلزله آسیب دیده بود مرمت کرد، و خرابی های آن را تجدید بنا نمود و اکنون گنبد مطهر مانند آفتاب تابان نورافشانی می کند و این عمل در سال یک هزار و هشتاد انجام یافت.

در سال 1353 شمسی هنگام نیابت تولیت عبدالعظیم ولیان خشت های طلائی را که در اثر مرور زمان شفافیت خود را از دست داده بودند، از جای خود برداشتند و بار دیگر با آب طلا از نو رنگ آمیزی نمودند و در جای خود نصب کردند، یکی از معماران آستان قدس برای نگارنده نقل کرد که ولیان دستور دادند هر خشتی را که بر می دارند روی آن شماره بگذارند و بار دیگر آن را سر جای خود که از اول آن جا قرار داشته بگذارند تا وضع اول محفوظ بماند.

ابعاد گنبد به قرار ذیل است:
ارتفاع از کف حرم تا انتهای زیر سقف 8 / 18 متر
ارتفاع از کف حرم تا انتهای گنبد طلا 20 / 31 متر
دور گنبد از سطح خارج 1 / 42 متر
ارتفاع از اول طلاکاری تا تیزه گنبد 40 / 16 متر
ارتفاع سر طوق گنبد مطهر 50 / 3 متر

_______
@drhadiansarii
Forwarded From فطرس مدیا
#کلیپ_مستند
پروفسور #بلژیکی
چگونه #مسلمان شد؟!

پروفسور «روش بولوَن» پژوهشگر و جراحِ #مسیحیِ بلژیکی در سال ‌1333 شمسی توسط آستان قدس #رضوی، جهت سامان ‌دادن به بیمارستان #امام_رضا(ع) و انتقال تجربیات به #مشهد دعوت شد
این جراح مسیحی از سال 1333 تا 1348، ریاست بخش جراحی آن بیمارستان را بر عهده داشت
با حضور او برای نخستین بار، جراحی نوین در
#خراسان شکل می‌گیرد
بولوَن در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع)، بارها تحت تأثیر محیط حرم و کرامات امام(ع) در شفای بیماران، قرار گرفت
پس ‌از عمل جراحی آیت‌الله سید عبدالله میلانی از مراجع شیعه توسط او، بعد از آنکه متوجه شد ترجمۀ کلماتی که در زمان به هوش آمدن به زبان آوردند، دعای ابوحمزه ثمالی بود، تصمیم گرفت مسلمان شود
به گفتۀ او «انسان در لحظۀ به هوش آمدن، خود واقعی‌اش را نشان می‌دهد و وقتی دیدم که ایشان تمام وجودش غرق خداست، آن را با بعد از جراحیِ پاپ قیاس کردم که هنگامِ به ‌هوش‌ آمدن مشغول زمزمه‌کردن ترانه بود. آن لحظه دریافتم که اسلام، حقیقت واقعی است»
او در اواخر عمر در حضور آیت‌الله فقیه سبزواری، مسلمان شد
وی در 14 مرداد 1348 دارفانی را وداع کرد و در ضلع شرقی آرامگاه «خواجه‌ربیع» مشهد به خاک سپرده شد
با تشکر از احمد عبداله زاده مهنه

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
⚜⚜ بسمه تعالی ⚜⚜

🍃🌸 گروه علمی سینا طب تقدیم میکند 🌸🍃


مروری بر تاریخ طب سنتی ایرانی اسلامی با محوریت

‌ ‌آموزش #تخصصی علمی تحلیلی
✨✨ #روغنگیری بر اساس منابع طب ایرانی به روش حکما ✨✨

👨‍🏫 تدریس توسط استاد :
🍃 آقای #کوکبی_حمیدپور
در #مشهد🕌مقدس

💯دوره ای کاربردی و درآمدزا ویژه کارآفرینی💯

📒 سرفصل تدریس :

☘ تاریخ استخراج روغن _ ابزار شناسی در تدبیرالادهان(روغن ها) _ درجه قوای ادویه و مصلحات.

☘ تدبیر ما تقدم ادویه_اوقات استخراج دهن_اوقات استعمال دهن _قدر شربت

💯آموزش روشهای مرسوم
#استخراج_روغن 👇 :

🌱 آفتابی
🌱 حرارت مستقیم
🌱 حمام ماریه بن ماری
🌱 روشهای جاری شدن
🌱 فشاری در قدیم
🌱 پرس سرد
🌱 روشهای آیورودیک چند پشته کردن
🌱 ذوب بخار آبی
🌱 تقطیری
🌱 تنکیس
🌱 قرع و انبیق
🌱 قرع افلاطونی
🌱 پنتال جنتر

🏵 آموزش استخراج انواع #روغن ادویه های #نباتی و #حیوانی و #معدنی :

🏵 #روغن طلا - نقره - زاج - گوگرد - زرنیخ - خراطین - زالو - جو - گندم - نخود - بنفشه - قسط تلخ و هرگونه گیاه و مواد معدنی و حیوانی دیگر

🏵 تقسیم بندی به لحاظ جنس و نوع ادویه نباتیه . گیاهان لزاع و چسبنده تدبیر استخراج از ادویه صمغیه و سمیه. ادویه منبسط شونده. ادویه معدنیه ذوالاجساد و ذوالارواح. تدبیر استخراج دهن از لبوب و بزور ریشه اقطار و و...

🏵 تقسیم بندی دهن حیوانیه به لحاظ اجزا و اندامهای حیوانیه و نوع روش مرسوم استخراج خاص هر اندام و جزو.

🏵 قانون مراعات استعمال و منع استعمال و قانون تضاد ادهان در ترکیب ادویه

🏵 قانون ترکیب ادویه در استخراج دهن ادویه ترکیب

🏵 روشهای اسانسگیری.

🏵 قوا و افعال و مزاج دهن ادویه مفرد و مرکب

🏵 بدست آوردن مزاج کلی ادویه مرکب.

🗓زمان : 7 / 8 تیر ماه

✅ محل برگزاری #مشهد
🏠 اسکان
#بانوان رایگان

🎓 تعرفه صدور #مدرک جداگانه محسوب میشود .

↙️جهت ثبت نام و کسب اطلاعات در تلگرام و یا تماس برقرار کنید :

09388891256
Forwarded From فطرس مدیا
لگدی بر قبر او

@fotrosmediatv

♦️معرفی یک سند تاریخی در کتابخانه آستان قدس رضوی

هرکسی به زیارت می آمد سلامی به امام رضا میداد و لعنی به او میفرستاد....


#مشهد #امام_رضا #هارون #گزارش
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @fotrosmediatv
Forwarded From
🔻🔻🔻🔻🔻

🚫 به بهانه آنچه در عراق می بینم.
.
فکرم مشغول به دو #تشیع عینیت یافته در فاصله ای کمتر از ده روز بود...
❎ چطور میشود همان زمان که #عراقی ها همه پس انداز سالشان را و حتی فرش زیرپایشان را می فروشند تا در استقبال از زائران حسینی مدل جدیدی از یک "اقتصاد صلواتی جمع محور" ارائه دهند.

❎ در کشوری با درصد تشیع بیشتر،#بازار سیاه صدور ویزا و افزایش دویست درصدی رسمی و #دولتی 😔 (نه بازار سیاهی و غیررسمی) بلیط اتوبوس به سمت مرزها یک مدل از "اقتصاد لیبرالی و مطلقا فردگرا" را تحت لوای دین و حاکمیت آن تثبیت می کند...

درست در همان زمان که در عراق ذهنیت شیعه در قالب موکب های مطلقا #مردمی (نه دولتی) عینیت میابد نظام مالی "کجا #سود بیشتر است ؟" در مغز وفور افرادی که بر روی صندلی بانکها لم داده اند موج می زند. 😣 تا باز هم در قالب حاکمیت تشیع یکی از کثیف ترین مصادیق کاپیتالیسم عینیت یابد...

❎به فاصله ده روز پس از تجمع اربعین حسینی،تجمعی با جمعیتی کمتر (حدود یک دهم) در شهری دیگر با چند برابر مساحت و زیرساخت های مسکونی و رفاهی برگزار می شود...هرچند ماهیت عزاداری روز سی ام صفر در #مشهد با بیست صفر در #کربلا تفاوتی ندارد اما قوانین مصوب(رسمی) و فضای عرفی(غیررسمی) عزادار را با مدلی دقیقا متضاد با آنچه تحت همین لوا ده روز قبل شاهدش بوده مواجه میسازد... گویا تشیع به دو شاخه 👈ایرانی و 👈کربلایی که در جنگ با یکدیگر هستند تقسیم می شود!

خیلی به تفاوت این ده روز و فضای موکبی کربلا و هتل درویشی های مشهد فکر کردم... 👈یکی چادر میزند تا زائر دست در جیبش نکند و 👈دیگری قانون در منع چادر زدن تا یک فرسخی حرم را تصویب میکند تا زائر به هنگام وداع دیگر دستش به جیبش نرسد...😓

📝 راستش را بخواهید تا عراق هنوز در هر کوچه پس کوچه اش #دانشگاهی تاسیس نشده باید قدر اربعینش را دانست...
اگر عراق هم روزی تصمیم بگیرد چهار میلیون و چهارصد هزار دانشجو داشته باشد آنقدر تئوری های "آدام اسمیت" و دست نامرئی بازار را بجای "یدالله" به مثابه دستی که با "جماعت" است نه فرد، در گوش دانشجویان تکرار می کنند و کتاب های فریدمن و مالتوس را در حلقشان جا میکنند تا آستان #کربلا هم غیرقدسی! و حسین را تبدیل به پولساز ترین چهره سال کنند..😥😥
حالا حج #فقرا را باید در جاده خاکی نجف به کربلا پیدا کرد تا قبل از ورود به حرم اذن دخول را از آدام اسمیت ها نگیریم!
Forwarded From unknown
🔸دیدار با استاد دکتر #محمود_مهدوی_دامغانی ـ #بخش_اول

عصر روز پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ فرصتی دست داد تا در بین برنامه‌های کاری ِتقریبا متراکم، دیداری هم با استاد محمود مهدوی دامغانی استاد بازنشسته #دانشگاه_فردوسی مشهد و مترجم پرآوازه متون تاریخی و ادبی و اخلاقی کهن عربی در منزل ایشان داشته باشیم. افسوس که حضرت استاد که حافظه شگفت‌آور و شیرینی بیانشان ما را مبهوت کرده بود، اجازه ضبط این دیدار پرنکته، آکنده از خاطرات، سرشار از لطائف و دقائق، بسیار صمیمی و درس‌آموز را ندادند؛ ولی نشر این خاطرات با اجازه ایشان صورت گرفته است. کلیه مطالب داخل پرانتز از سوی بنده افزوده شده است.

یکی از خاطراتی که ایشان نقل کردند مربوط به مصاحبت ایام نوجوانی با مرحوم #شیخ_هاشم_قزوینی (۱۲۷۰ ـ ۱۳۳۹ ش.) بود. ایشان فرمودند یکبار شیخ هاشم را به همراه پدرم (آیت‌الله) شیخ (محمد) کاظم مهدوی دامغانی (۱۳۱۶ ـ ۱۴۰۱ ق.) با فولکس قورباغه‌ای که داشتم به جایی می‌بردم. در فرصتی مناسب از ایشان و پدرم اجازه خواستم که پرسشی را مطرح کنم. وقتی اجازه فرمودند، پرسیدم مقام #شیخ_طوسی بالاتر است یا شما؟ مرحوم شیخ هاشم پس از مکثی کوتاه پرسیدند که فاصله شیخ طوسی با امام معصوم چقدر بود؟ من با مبنا قرار دادن سال شهادت امام حسن عسکری علیه السلام گفتم حدود دویست سال. ایشان پرسیدند: این دویست سال یعنی چند نسل؟ هر نسل را چقدر در نظر میگیری؟ من هم با عذرخواهی از سخن گفتن در برابر این بزرگان عرض کردم حدود سی سال، یعنی تقریبا هفت نسل، ایشان فرمودند بر این اساس شیخ طوسی با هفت واسطه به امام معصوم می‌رسید و برای شناخت قول و فعل معصوم علیه السلام فقط سند و رجال هفت نسل را باید بررسی می‌کرد ولی من باید با حدود چهل نسل به امام برسم، پس زحمتی که من باید بکشم بیشتر است. من گفتم پس چرا شیخ طوسی آنگونه درخشید و همچنان در قله قرار دارد؟ مگر نه این است که به این خاطر بود که دست به قلم برد و آثاری چون استبصار و تهذیب و مبسوط و خلاف را نوشت؟ شما دو بزرگوار با این همه علم چرا دست به قلم نمی‌برید؟

آقای دکتر مهدوی دامغانی در ادامه این صحبت، محدود ماندن دانشگاهیان و پژوهشگران به نوشتن مقاله را نکوهیدند و فرمودند مقاله‌نویسی ارزش زیادی ندارد، علمایی مانند شیخ طوسی با نگارش جواب مسائل مردمان این شهر و آن شهر و رساله‌های کوتاه شیخ طوسی نشدند بلکه با نوشتن کتابهایی مانند #التبیان شیخ طوسی شدند.

خاطره‌ای دیگر که آقای دکتر مهدوی دامغانی نقل کردند مربوط به سال ۱۳۲۸ ش. و آمدن #امام_خمینی به #مشهد به امر #آیت_‌الله_بروجردی برای تحقیق در باره کسی بود که از کارخانه نخ‌ریسی دویست هزار تومان به عنوان خمس گرفته و این امر سر و صدایی در مشهد به پا کرده بود. آیت الله بروجردی از امام خواسته بودند در این باره و برای روشن شدن حقیقت موضوع فقط از آقایان شیخ هاشم (قزوینی) و شیخ کاظم (مهدوی دامغانی) پرس و جو شود. ایشان گفتند من در آن زمان نوجوانی سیزده ساله بودم و امام که به منزل ما آمده بودند از من پرسیدند که می‌خواهی طلبه بشوی یا نه؟ و من عرض کردم اگر شما و یا پدرم دستور بدهید طلبه می‌شوم ولی اگر به میل خودم واگذار شود، خیر ! ایشان گفتند آخرین دیدار من با امام خمینی ۱۸ شهریور ۱۳۵۷ در عراق و آخرین روزهای اقامت امام در این کشور بود و در آن زمان کسی جز آقایان دعایی و فردوسی با امام نبود. در این دیدار هم امام فرمودند: بالاخره طلبه نشدی!

آقای دکتر مهدوی دامغانی در خاطره‌ای دیگر گفتند من در بین اساتیدم کسی را به صفای باطن مرحوم (آیت الله) محمد حسین #فاضل_تونی (۱۲۵۹ ـ ۱۳۳۹ ش. مدفون در شیخان قم) ندیدم. من در سال دوم دوره دکتری ادبیات فارسی به همراه چند تن دیگر از جمله مهدی اسدی خوانساری (فرزند آیت‌الله محمدتقی خوانساری) و شفیعی کدکنی و علی شیخ‌الاسلامی و دیگران که شاگرد ایشان بودیم، به خانم‌های عضو کلاس سفارش کرده بودیم که از نظر پوشش حرمت استاد را نگاه دارند. روزی ایشان به دنبال تکدر خاطر از یکی از بانوان، گفتند که امروز #انگلستان به کانال سوئز حمله کرده است و کفار به جهان اسلام رخنه کرده‌اند، و با ناراحتی عمیق چند بار گفتند: وا اسلاما و وا محمدا و همان لحظه در کلاس سکته کردند و به منزل منتقل شدند و بر اثر همان سکته به رحمت خدا پیوستند. (اگر مراد از حمله انگلستان به کانال سوئز، بحران سوئز در سال ۱۹۵۶ م. (۶۲ سال پیش) باشد و سال رحلت مرحوم فاضل تونی ۱۳۳۹ ش. (۵۶ سال پیش) همزمانی این دو رویداد محل تأمل است، مگر این که مراد سالگرد حمله انگلیس باشد.)

نقل از کانال استاد محسن الویری


@sibawayhis
Forwarded From unknown
🔸دیدار با استاد دکتر #محمود_مهدوی_دامغانی ـ #بخش_سوم و پایانی

آقای دکتر مهدوی دامغانی همچنین در باره مرحوم (محمدتقی) #مدرس_رضوی (۱۲۷۴ ـ ۱۳۶۵ ش.) گفتند که ایشان یک‌بار مرا فراخواند و گفت من در سال گذشته یک میلیون تومان ذخیره کرده‌ام و دویست هزار تومان خمس آن را باید پرداخت کنم. دویست هزار تومان را در اختیار من قرار دادند و گفتند صد تومان آن را بین فقرای سادات فلان محله مشهد توزیع کن و اضافه کردند که ان‌شاءالله عقلت می‌رسد که آن را داخل پاکت بگذاری و توزیع کنی! و صد تومان دیگر را به پدرت (آیت‌الله کاظم مهدوی دامغانی) بده و بگو شنیده‌ام طلاب مدرسه باقریه سامان مناسبی ندارند و این مبلغ را خرج آن‌ها کن.

استاد مهدوی دامغانی همچنین از علم و فضل و ادب و پختگی و فرنگ دیده بودن مرحوم (حسینعلی) #راشد (۱۲۸۴ ـ ۱۳۵۹ ش.) یاد کردند که عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران بودند و به توصیه پدرشان هیچگاه به دانشکده ادبیات نیامدند، چون در این دانشکده بانوان رعایت حجاب را نمی‌کردند. مرحوم راشد از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ هر شب جمعه در رادیو سخنرانی مذهبی داشتند و مباحث بسیار عالمانه‌ای مطرح می‌کردند. مرحوم همایی می‌فرمودند منبری‌ها دو دسته‌اند یا خوب حرف می‌زنند مانند فلانی و یا حرف خوب می‌زنند مانند آقای راشد. پدر مرحوم راشد یعنی ملاعباس تربتی که شخصیت عالم و وارسته‌ای بود و به لهجه تربتی هم حرف می‌زد، در سال ۱۳۲۳ ش. از دنیا رفت و من در آن زمان هفت هشت ساله بودم. مرحوم تربتی مدتی پیش از رحلتشان که در یکی از مدارس #مشهد منبر می‌رفتند و بزرگان و مجتهدان در منبر وی حاضر می‌شدند، پس از پایان یکی از منبرهایشان به من گفتند تو پسر شیخ کاظم هستی؟ عرض کردم بله، فرمودند به پدرت بگو من با ایشان کار دارم، من به سرعت به نزد پدر رفتم و گفتم شیخ با شما کار دارد. پدرم عتاب کردند که این چه تعبیری است؟ ایشان را باید با احترام و القاب نام برد. وقتی پدرم به نزد مرحوم تربتی آمدند، مرحوم تربتی گفتند عده‌ای دور پسر مرا گرفته‌اند و او را برده‌اند که شب‌های جمعه پشت قوطی گپ بزند (یعنی در رادیو صحبت کند)، این کار او اشکال ندارد؟ پدرم گفتند که ایشان حرف دینی می‌زند، مرحوم تربتی گفتند بله درست است ولی می‌گویند بعد از صحبت ایشان، آواز قمر الملوک پخش می‌شود، پدرم گفت حکایت رادیو حکایت آیه ۱۰۲ سوره مبارکه توبه است:

وَ آخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلاً صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً عَسَي اللَّهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ

بعدها مرحوم راشد از پدرم تشکر می‌کرد که با این توضیح، مرحوم تربتی فرزندش را از ادامه حضور در رادیو ممنوع نکرده است. مرحوم راشد خیلی به دیوان
#ناصر_خسرو علاقه داشت و همواره ابیاتی از آن را می‌خواند. بحمد الله بخشی از سخنرانیهای ایشان چاپ شده و آقای جلال رفیع که کتاب " فضیلت‌های فراموش شده" آقای راشد در شرح حال پدرش را چاپ کرده در مقدمه آن، از من هم یاد کرده است. خدا به آقای دعایی خیر بدهد که این کتاب را (در انتشارات اطلاعات) چاپ کرد. آقای محمد ذوالفقاری سفیر ایران در افغانستان (از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۶ م.) یک بار در دفتر اسناد رسمی برادرم که من هم دبیر دوم آن بودم تعریف کرد که وقتی افغان‌ها رود #هیرمند را بستند، شاه شخصاً یک تلگرام رمز برای من فرستاد که به نزد #محمد_ظاهر_شاه (حکومت: ۱۹۳۳ تا ۱۹۷۳ م.) بروم و به او بگویم صلاح نیست روابط حسنه ما به خاطر این اقدام به هم بخورد. من تا رمز را دریافت کنم و آن را بگشایم هوا تاریک شد و بلافاصله به دربار محمدظاهر شاه رفتم تا پیام شاه را ابلاغ کنم. مسؤول دفتر او مرا به گرمی تحویل گرفت ولی به جای بردن به پیش محمدظاهر شاه، مدام به پذیرایی از من با انواع خوراکی‌ها مشغول بود. من احساس کردم که مدت این توقف و پذیرایی بیش از حد متعارف شده است و به حالت اعتراض به او گفتم معطل کردن بیش از این شاید برای من هم مسأله‌ساز شود. رییس دفتر محمدظاهر شاه گفت پادشاه هر هفته مقید هستند که صحبت‌های آقای #راشد را که از رادیوی ایران پخش می‌شود، گوش کنند و دستور داده‌اند در حین گوش دادن به این صحبت‌ها هیچ تماس و دیداری نداشته باشند ولو بلغ ما بلغ. و بلافاصله پس از پایان یافتن سخنرانی من به حضور وی رفتم.

ــــــ

امیدوارم در نقل این خاطره‌ها دچار لغزش نشده باشم، هر چند بی‌تردید اگر امکان ضبط جلسه وجود داشت، بر حجم و دقت متن افزوده می‌شد.

نقل از کانال استاد محسن الویری

@sibawayhis
Forwarded From اخبار میراث خراسان رضوی
#عکس_نوشت

🔺 میزبانی مشهد از ۴,۳ میلیون زائر در دهه پایانی صفر

#خراسان_رضوی
#گردشگری
#اسکان
#مشهد
#دهه_پایانی_صفر

@newskhorasanrazavi