Forwarded From دارالولایه | مهدی نعلبندی
👈 #به_یاد_سعدی_زمان
🔸
#سيدرضا_حسيني شاعر و روحانی تبریزی ملقب به #سعدي_زمان ابتدا به شغل خرازي مشغول بود و سپس كارمند اداره ثبت اسناد شد. پس از بازنشستگي در خيابان #منجم دفترخانه ثبتي داير نمود و ساكن محله #ويجويه تبريز گشت. بعدها به تهران #مهاجرت كرد و در سال ۱۳۶۵ شمسي دار فاني را وداع گفت.
از ويژگي هاي اشعارحسيني، مي‌توان پاي بندي او به #مقاتل و #روايات ائمه معصومين - عليهم السلام - را برشمرد و اينكه او در نقل منظوم سيره و حيات #چهارده_معصوم - عليهم السلام - تلاش وافر نموده است.

بو سؤز كي عرض ائديرم مقتلين عبارتي دور
صحيح دير خبري مجلسي روايتي دور
و يا:
بو سؤزكي شيعه لره چوخ بؤيوك بشارتدور
زبان حال دگول معتبر روايتدور
يازار صحيفه‌ي قيرخ بئش ده مجمع النورين
وئره‌ر محبلره سور قلب و قرهًْ العين ...

یکی از ماندگارترین سروده های حسيني سعدي زمان، منظومه ای بلند معروف به #مین_بيت است كه در بيان رشادت و شهادت حضرت #قمر_منير_بني_هاشم سروده شده است و داراي ويژگي هاي منحصر به فردي است.

🔸 تاثيرپذيري شاعر از #شاهنامه_فردوسي بويژه در نيمه نخست منظومه كه روايتگر حالات جنگ #عباس_علمدار در روز عاشوراست مشهود بوده، لحن حماسي آن از زيبايي‌هاي اين ابيات است. با آهنگي مطنطن كه اجراي آهنگين آن را براي نوحه خوانان نيز آسان تر مي‌كند. رواست که این اثر را #شاهنامه_شعر_رثایی_آذربایجان نامید.

شاهي يالقيز گؤردي اولدي سينه تنگ
گلدي تا تحصيل ائده فرمان جنگ
بير طريق خاصيله تكريم ائدوب
شأنينه لايق شهه تعظيم ائدوب

🔸 ابيات مربوط به #رخصت_ميدان خواستن حضرت قمر منير بني هاشم از اباعبدالله الحسين، در عين زيبايي منحصر به‌فرد، بيت فارسي #مرحوم_نير را يادآور مي شود كه:

زين قفس برهان من دلگير را
تا به كي زنجير باشد شير را

و حسيني نيز اين چنين لب به بيان زبان‌حال گشوده است:

شيريوون يا آچگيلن زنجيريني
يا اليندن آل بوگون شمشيريني
بوندان آرتيق اولما راضي خوار اولا
بي لياقت فرض ائدورسن سال يولا
من مگر بو دشته بيجا گلميشم
ائتماغا جنگه تماشا گلميشم ...
سيدي وئرسن منه فرمان جنگ
شامده ويرّام يزيده پالهنگ
شام اميرين سالام ائيله ذلّته
قولاري باغلي گتورّم بيعته

🔸 شايد زيباترين تصويرسازي‌ شاعرانه را كه با خلق #تابلوهايي_پياپي سرشار از ايماژ شاعرانه است، در اين ابيات منطومه هزار بیت حسینی بتوان يافت:

داخل اولدي خيمه گاهه بي درنگ
ائيله سون آراسته اسباب جنگ
جنگه دارا پهلوان بي قرين
باشه قويدي طاسكلاه آهنين
جوشن داوود تك عالي زره
اگنينه گئيدي فلكدن گلدي زه
باغلادي شيراوژن روز ستيز
اؤز خم ابروسي تك بير تيغ تيز
... دسته ي خنجرده قيلدي استوار
زلف اكبر تك كمند تابدار
كتفينه سالدي مدوٌر بير سپر
پشت خورشيده سوار اولدي قمر
... گؤرجاق عباسي چو شير خشمگين
نُه فلكدن گلدي بانگ آفرين

🔸 شاعر در بيان حالات جنگ و فنون جنگاوري، نهايت دقت را به خرج داده و در به خدمت گرفتن #اصطلاحات_نظامي روز نهايت استادي را بروز داده است.

دشمنين يوز دؤندروب هر هنگينه
ووردي اول بير قيليج سرهنگينه
اؤلدي فرمانده پوزولدي نظم هنگ
عدّه يوز قويدي فراره بي درنگ
يا:
يوز گريزه قويدولار اشرر شام
قالدي نه افسر نه بير فرد نظام

🔸 مكالمه عباس نام آور با آب #فرات نیز در اوج شاعرانگی است:

پرچمين نهر اوسته ووردي شير جنگ
اولدي فورا داخل دريا نهنگ
موج آبي گؤردي تا شهلا گؤزي
چكدي ناله دولدي چون دريا گؤزي

🔸 توصيف #مشك سقای تشنه لب توسط #حسینی بی شباهت به توصیف #عمان_سامانی نیست:

تا قیامت تشنه کامان صواب
می خورند از رشحه ان مشک، آب

و حسینی سعدی زمان:

مشك نه مشك عالم امكانه رشك
فخرائدر انهار جنّاته او مشك
تار و پودي تار عمر كاينات
عترت طاهايه امّيد نجات ...

🔸 حسيني در سه بيت از منظومه اش به استادي تمام عبارت "والله ان قطعتموا يميني انّي احامي ابداً عن ديني" را چنين #ترجمه كرده است:

اي جماعت گرچه كسدوز صاقيمي
ويرم اما باشه اؤز ميثاقيمي
ائيلرم صول الّي خدمت دينيمه
تا وارام قيلّام حمايت دينيمه
من ابوالفضلم آديم عباسدور
تيغيم آتش دشمنيم كرباسدور

بخشی از یک #یادداشت_بلند
#مهدی_نعلبندی / دارالولایه تبریز / ۱۵ تیر ۹۸

@mehdinalbandie


http://uupload.ir/files/doo8_76262.jpeg.jpg
Forwarded From دارالولایه | مهدی نعلبندی
👈 #اخلاق و #سیاست در #اندیشه_سیاسی میرزا علی #ثقة_الاسلام تبریزی
🔸
به بهانه ۱۰ دی سالروز شهادت میرزا و هشت مجاهد تبریزی
🔸

#میرزا_علی_ثقة_الاسلام ، روحانی طرفدار #مشروطه و منتقد زیاده خواهی مشروطه طلبان ، از مشایخ #شیخیه در #تبریز بود که رهبری این فرقه را در دوران مشروطه در تبریز و توابع آن به عهده داشت. #اندیشه_سیاسی او در میانه سنت و تجدد جای گرفته ، در عین دفاع از مشروطه و دقت در بنیاد های اجتماعی–سیاسی ، نقدهای جدی بر رفتار سیاسی و اجتماعی مشروطه خواهان را شامل می شود. وی "فتور ممالک اسلامیه" را ناشی از "عدم اتحاد پولتیک سلاطین و استبداد و اصرار ایشان در منافع شخصیه" می‌داند و از همین رهگذر به نقد و رد استبداد می‌پردازد و اساس مشروطه را "منع اراده‌ شاهانه و لزوم شورا" برمی شمرد. از دیگر سوی میرزا علی ثقة الاسلام " رنگ عوض کردن و #مشروطه_طلب_ظاهری شدن" را "لطمه بر مشروطه" می داند و انحراف مشروطه توسط"ریاست طلبان در دست دگنک و در تن کپنک" را پیش بینی می کند که "شاید برسد روزی که اسمی از آن بماند و همان #استبداد هزار ساله در شکل اولیه خود ادامه یابد" و "دولت به زور ملت و هوای نفس عده ای قانونی مرتب کرده در میان مردم خواهد گذاشت".
#اخلاق_سیاسی ثقة الاسلام منبعث از "#شریعت_اسلامیه" و "#ایرانیت"بوده ، مقصد "پولتیک " مورد نظرش "#شوکت_اسلامیت_و_ایرانیت" است. او ضمن بیان صفات"علم، تقوا، عدالت" به عنوان شروط "احکام ریاست" که علاوه بر "عقل و شرع"اند ، عدم بیان "شرافت نسب و تمول و سایر مزایا" در کنار این شروط را گوشزد و موافقت اسلام با احکام مترقی روزگار خود را متذکر می شود "دین حنیف اسلام ابدا ممانعتی از ترقی ندارد بلکه بذاته باعث و داعی بر ترقی و حاکم بر آن است". او با بیان صفات "بیگانه ستیزی" و "هزار و سیصد سال تربیت و تهذیب ایرانیان" از عقب ماندگی ایران - و نیز جهان اسلام - می نالد و "#خواب_خرگوشی" مسلمین را دوری از "#قرآن عظیم الشأن" می داند که "کلادستون وزیر انگلستان" در ازمیان برداشتن آن سخن گفته و آن را "در پارلمنت به دست گرفته" است.
در حوزه اقتصاد و اجتماع ، او از "#زهد_واجب" سخن می گوید و" امتعه وارده از خارجه به ایران" را بر دو قسم "#ضرورت " و "#تزیین " طبقه بندی می کند و ضمن بیان این که "ما ایرانیان ثروت طبیعی داریم" طرق حصول "ثروت اضافی" را برای انکشاف ایران و ایرانی بر می شمارد.
در نگاهی کلی اخلاق سیاسی میرزا علی ثقة الاسلام بر دو عنصر "عدم ترجیح منافع شخصی بر منافع عمومی" و "صداقت در رفتار سیاسی" استوار است.
ثقة الاشلام #نگاه_عرفی به کلیت سیاست دارد و به شکلی غیر مستقیم اجازه "حجج اسلام" به سلاطین را نیز نقد می کند، اما او سیاستی را اخلاقی می داند که به "استبداد فردی و جمعی " منتهی نشود. او آن سیاست جمعی را که "گوشه گیر آواز خوانی مستبدان مملکت" است و در آن "رأی شاهانه مقدم بر رأی تمامی اهل مشورت" ، به نقد می گیرد و میان دو مقام " تصور" و " به فعلیت در آوردن" فرق می گذارد و ضمن طرفداری جدی از حق رأی باسوادان ، آرائ مأخوذه از"دهات" را "به زور ملّاک و تلقین آنها" می داند و نخستین گام خروج از آن را "تقویت ضعفا" می داند تا در سایه "تحصیل ثروت و علوم نافعه در معاش و علم پولتیک و علم سد باب احتیاج به خارجه" و دقت در بنیادهای اجتماعی و سیاسی" به زور شریعت طاهره"راه بر "وحدت پولتیک مسلمین" باز شود.
میرزا علی ثقة الاسلام در دفاع از تمامیت ارضی ایران در روز عاشورای 1330 قمری به دستور قونسول روسیه تزاری در تبریز به دار آویخته شد .
🔸
* عبارات داخل #گیومه ، عین #عبارات_میرزا است.
🔸
#مهدی_نعلبندی / دارالولایه تبریز/ دی ۹۰

@mehdinalbandie


http://uupload.ir/files/61ty_img_20181230_234231_634.jpg

http://imgurl.ir/
Forwarded From دارالولایه | مهدی نعلبندی
🔻نوحه‌های شهریاری
(یادداشتی از #مهدی_نعلبندی در پرونده‌پرتره‌ی شهریار)

▪️«...سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، شاعری پرآوازه بود که شهرت و محبوبیتی نادر در دوره حیات خود را تجربه کرد. اشعار استاد شهریار، مرزها را درنوردید و از قفقاز تا آناتولی و اروپا رفت و به زبان های مختلف دنیا ترجمه شد. مکاتبات و مشاعرات او با محمد راحیم و سلیمان رستم و پاسخ های حکیمانه او به این مکاتبات جای درنگ و تعمق بسیار دارد که مجالی فراخ می طلبد و محلّی دیگر.

شهریار، شاعری دیندار و دینمدار بود و تدیّن در اشعار این شاعر ایرانی و آذربایجانی موج می زند. عشق وافر شهریار به امیر مومنان، ارادت او به شهید دشت کربلاء، یاد توام با احترام او از مادر آفرینش حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها، و نیز اظهار ارادت وافر او به مقام شهیدان، شاهدانی بر این مدعایند ...»

🔗 متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید

#محمدحسین_شهریار
☑️ @ShahrestanAdab

@mehdinalbandie
Forwarded From دارالولایه | مهدی نعلبندی
.
مدح طوفانی #لذ_بالحسین توسط مرحوم استاد #محمد_نقشبتدی برای حضرت #امام_حسین علیه السلام‌.
هدیه اعیاد شعبانیه.
شیخ #محمد_سید_النقشبندی که #امام‌_البتهلین مصر لقب گرفت در سال ۱۹۲۰ میلادی در دمیره مصر متولد شد و متوفای سال ۱۹۷۶ میلادی است. او صدایی بسیار قدرتمند داشت و از سرامدان زمان خود بود.
در مجلس ختم استاد تقشبندی، مرحوم استاد #محمدتقی_مروت از نخستین قاریان ایرانی به قرائت قرآن پرداخت.
🔸️
#مهدی_نعلبندی / دارالولایه تبریز/ ۲۱ فروردین ۹۸

@mehdinalbandie