Forwarded From A.sohrabi
اول ربیع الثانی قیام توّابین و شهادت #حضرت_باقر (به روایتی)


قیام توابین

در این روز در سال ۶۵ هـق #سلیمان_بن_صرد با گروهی از توّابین (که نام شانزده هزار نفر آنان در دفتر سلیمان ثبت شده بود) برای خونخواهی #حضرت_حسین علیه‌السلام قیام کردند.
بحار الأنوار ج٤۵ ص۳۵۸

در روز دوّم ربیع الثانی، از #نخیله #کوفه برای جنگ با #ابن_زیاد_ملعون حرکت کردند. در شام جمعه ۵ ربیع الثانی از کوفه خارج شدند و روز بعد کنار قبر #حضرت_اباعبدالله علیه‌السلام رفتند.
یک یا سه شبانه روز در #کربلا ماندند و گریستند و #استغفار نمودند و ضجه و ناله کردند، به طوری که مثل آن روز و به آن اندازه صدای ضجه در آن وادی شنیده نشده بود.
هنگام وداع، کنار قبر حضرت مانند ازدحام کنار #حجر_الاسود شلوغ بود؛ هر کس با حالتی شعر می‌خواند و ناله می‌کرد و با آن حضرت وداع می کرد و خود را برای جنگ با #ابن_زیاد آماده می‌نمود.
سلیمان از شیعیان #امیرالمومنین علی بن ابیطالب و #امام_حسن و #امام_حسین علیهم السلام بود و در جمیع جنگ ها در رکاب #امیرمؤمنان علیه‌السلام حضور داشت. آخر الأمر با لشکر ابن زیاد روبرو شدند، و بعد از کشتن عدّه‌ی زیادی از آنان و مبارزات و جانفشانی‌های فراوان، سلیمان در سن ۹۳ سالگی در #عین_الورد به شهادت رسید.
از اصحاب سلیمان هم فقط ۲۷ نفر که مجروح و خسته و تشنه بودند جان سالم به در بُردند و بقیه همه به شهادت رسیدند.
بحار الأنوار ج٤۵ ص۳۵۹

#حصین_بن_نمیر ملعون (که در کربلا دل های #اهل_بیت علیهم السلام را سوزاند) در عین الوَرد در سال ۶۷ هجری قمری به دست #ابراهیم_بن_مالک_اشتر کشته شد و به #جهنم واصل گردید.
قلائد النحور ج ربیع الثانی ص۱۹۱


#شهادت #امام_باقر علیه‌السلام (به روایتی)

در این روز به روایتی، شهادت امام باقر علیه‌السلام است.
قلائد النحور ج ربیع الثانی ص۱۷۷

https://t.me/uloom_quran_hadis_IKiu


پیج اینستاگرام:
uloom_quran_hadis_ikiu
⚫️ معنای مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا

┈┅ ❁🌺🌿❁ ┅┈

🔻این جمله #حضرت_زینب سلام الله علیها را به کرات شنیده‌ایم که فرمودند:
مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا
اما آیا آن مصائب سنگین که خود حضرتش به سر زنان می‌فرمودند:
وا محمدا، وا علیا؛ زیبا بود؟!

◾️هنگامی که #امام_سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها خودشان را به #مردم_شام معرفی کرده و قبح و زشتی فعل یزید را به مردم شام نمایان کردند، او خود را از قتل سیدالشهدا مبری دانست و #ابن_زیاد را به عنوان مقصر معرفی نمود. سپس برای ظاهر سازی از اهل بیت خواست تا هر خواسته‌ای دارند ابراز کنند تا برآورده کند. از جمله خواسته‌های اهل بیت #فرصت_عزاداری بر شهدا و مصائب وارده بود.
📗 بحارالانوار، ج44، ص196

◽️اگر اهل‌بیت و به ویژه حضرت زینب سلام الله علیها جز زیبایی ندیده بودند، دیگر عزاداری #معنا نداشت ؟!
یا اینکه این جمله اینطور معنا شود: وقایع کربلا بسیار شیرین بود و به ما خوش‌گذشت!
آیا این معنا با این عزاداری‌ها هم‌خوانی دارد ؟!

◾️متن کامل داستان، در تبیین #مراد_کلام دخت امیرمومنان علیه‌السلام مدد‌ رسان است. هنگامی که #ابن_زیاد برای سرپوش گذاشتن بر جنایات کربلا تمام وقایع عاشورا را از سوی خدا دانست. حضرت 👈در پاسخ او👉 این جمله را فرمود که از خدا جز احسان و نیکی ندیدم. (مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا) به بیان دیگر، ✅مصائب ما از سوی شما بود نه خداوند✅
📙 مثير الأحزان، ص90

◽️ جملات و وقایع مشابه‌ این گفتگو هم دقیقا همین #نگاه_جبری_بنی‌امیه و نفی جبر را از سوی اهل‌بیت نشان می‌دهد.
به عنوان مثال، وقتی که ابن زیاد از نام امام سجاد علیه السلام پرسید و از شباهت این اسم با نام #حضرت_علی_اکبر تعجب کرد، گفت:
أَ لَيْسَ قَدْ قَتَلَ‏ اللَّهُ‏ عَلِيَ‏ بْنَ الْحُسَيْنِ.
(مگر خدا علی بن الحسین را نکشت ؟! )
اما امام سجاد علیه السلام در پاسخ او فرمود:
قَدْ كَانَ لِي أَخٌ يُسَمَّى عَلِيّاً قَتَلَهُ النَّاسُ.
(من برادری داشتم به نام علی که نه خدا بلکه مردم او را کشتند)
📘 الارشاد، ج2، ص116

🔺اما معنای صحیح کلام ام المصائب #رضایت بر قضا و قدر الهی و سرافرازی از این #امتحان و ابتلای الهی است، همان چیزی که صاحب #دعای_عرفه از ابتدا تا گودال قتلگاه به نمایش گذاشت. به همین دلیل است که امام صادق علیه السلام در مورد سیدالشهدا علیه السلام و رابطه ایشان با سوره فجر فرمود:
فهو ذو النفس المطمئنة الراضیة المرضیة
امام حسین همان نفس مطمئن راضی و مرضی است.
📓 بحارالانوار، ج24 ص93


#حضرت_زینب

┏━━━━━━━━━━━┓
🆔 @rabeaolanam
┗━━━━━━━━━━━┛
Forwarded From ربیع الانام
⚫️ معنای مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا

┈┅ ❁🌺🌿❁ ┅┈

🔻این جمله #حضرت_زینب سلام الله علیها را به کرات شنیده‌ایم که فرمودند:
مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا
اما آیا آن مصائب سنگین که خود حضرتش به سر زنان می‌فرمودند:
وا محمدا، وا علیا؛ زیبا بود؟!

◾️هنگامی که #امام_سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها خودشان را به #مردم_شام معرفی کرده و قبح و زشتی فعل یزید را به مردم شام نمایان کردند، او خود را از قتل سیدالشهدا مبری دانست و #ابن_زیاد را به عنوان مقصر معرفی نمود. سپس برای ظاهر سازی از اهل بیت خواست تا هر خواسته‌ای دارند ابراز کنند تا برآورده کند. از جمله خواسته‌های اهل بیت #فرصت_عزاداری بر شهدا و مصائب وارده بود.
📗 بحارالانوار، ج44، ص196

◽️اگر اهل‌بیت و به ویژه حضرت زینب سلام الله علیها جز زیبایی ندیده بودند، دیگر عزاداری #معنا نداشت ؟!
یا اینکه این جمله اینطور معنا شود: وقایع کربلا بسیار شیرین بود و به ما خوش‌گذشت!
آیا این معنا با این عزاداری‌ها هم‌خوانی دارد ؟!

◾️متن کامل داستان، در تبیین #مراد_کلام دخت امیرمومنان علیه‌السلام مدد‌ رسان است. هنگامی که ابن زیاد برای سرپوش گذاشتن بر جنایات کربلا تمام وقایع عاشورا را از سوی خدا دانست. حضرت در پاسخ او این جمله را فرمود که از خدا جز احسان و نیکی ندیدم. (مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا) به بیان دیگر، مصائب ما از سوی شما بود نه خداوند.
📙 مثير الأحزان، ص90

◽️ جملات و وقایع مشابه‌ این گفتگو هم دقیقا همین #نگاه_جبری_بنی‌امیه و نفی جبر را از سوی اهل‌بیت نشان می‌دهد.
به عنوان مثال، وقتی که ابن زیاد از نام امام سجاد علیه السلام پرسید و از شباهت این اسم با نام #حضرت_علی_اکبر تعجب کرد، گفت: أَ لَيْسَ قَدْ قَتَلَ‏ اللَّهُ‏ عَلِيَ‏ بْنَ الْحُسَيْنِ. (مگر خدا علی بن الحسین را نکشت ؟! )
اما امام سجاد علیه السلام در پاسخ او فرمود: قَدْ كَانَ لِي أَخٌ يُسَمَّى عَلِيّاً قَتَلَهُ النَّاسُ. (من برادری داشتم به نام علی که مردم نه خدا او را کشتند)
📘 الارشاد، ج2، ص116

🔺اما معنای صحیح کلام ام المصائب رضایت بر قضا و قدر الهی و سرافرازی از این #امتحان و ابتلای الهی است، همان چیزی که صاحب دعای عرفه از ابتدا تا گودال قتلگاه به نمایش گذاشت. به همین دلیل است که امام صادق علیه السلام در مورد سیدالشهدا علیه السلام و رابطه ایشان با سوره فجر فرمود: فهو ذو النفس المطمئنة الراضیة المرضیة
📓 بحارالانوار، ج24 ص93


#محرم #عزاداری #سیدالشهدا #حضرت_زینب #امام_سجاد

┏━━━━━━━━━━━┓
🆔 @rabeaolanam
┗━━━━━━━━━━━┛