ترك برداشتن هارولد بلوم / یادداشت انتقادی تری ایگلتون درباره هارولد بلوم بلوم روزگاری منتقد جالبی بود. در دهه هفتاد، نظریه عجیب‌وغریبی درباره خلق اثر ادبی پروراند که بنا بر آن همه نویسندگان در نبردی ادیپال با پیشینیان متعالشان هستند. ادبیات حاصل رقابت و رنجش خاطر بود. شاعران تحت سلطه آن چیزی بودند که بلوم «اضطراب تأثیر» می‌نامید و متون پیشگامان «مقتدر» را به نام خود بازنوسیس می‌کردند تا بر ایشان برتری یابند. همه آثار ادبی به‌نوعی سرقت ادبی هستند، خوانشی اشتباه و خلاق از تلاش‌های پیشینیان. وردزورث سعی در کشتن میلتون داشت و شلی خواهان مرگ شکسپیر بود. هر شعر معنای شعری دیگر بود.
ا. #هارولد_بلوم #تری_ایگلتون #بهار_احمدیفرد #پوئتیکا
مقاله چند برداشت از رمان تهرانیها در سال 1396 در دوماهنامه سینما و ادبیات منتشر شد. #تهرانی_ها
#تهرانیها
#امیرحسین_خورشیدفر
#بهار_احمدیفرد
تهرانی‌ها با ترمز رنوی گوجه‌ای پیش پای شاپور صبری که سر بلوار کشاورز ایستاده شروع می‌شود. شاپور کاراکتری است که غالباً روایتگری معطوف به ذهن او پیش می‌رود. بیست سی صفحه آغازین رمان، شاپور شبیه به فلانور سرد و جدی رمان‌های رئالیستی قرن نوزدهم است که در معیت دخترخانمی خوش‌مشرب و شوخ‌طبع، روزی زمستانی را به شب می‌رساند. در این صفحات شاپور، هم به‌جای خود و هم به نمایندگی از نویسنده، آدم‌ها و اطراف را می‌بیند. این فصل شامل مجموعه‌ای از رخدادهای جزئی، گذشته‌نگر و لحظه‌پردازی متراکم است، نمونه‌ای از بافت رئالیستی‌ای که بیشترین سهم را در میان بافت‌های رمان دارد. بافتی مدرنیستی که در آن رویکرد نشان دادن بر نقل توفق دارد. در مقابل این بافت می‌توان مثلاً به ماجرای درست کردن خرک طراحی توسط رحمت اشاره کرد که نقل، بافت آن را شکل می‌دهد. هرچند، این دوگانه تنها اَشکال روایی رمان نیستند، بلکه متعارف‌ترینشان هستند.