Forwarded From فطرس مدیا
تصویر کربلا در پانصد سال پیش
@fotrosmediav
@fotrosmediatv
با تشکر فراوان از کتابخانه #علامه_مجلسی
@almajlesi_lib
گوینده #حامد_مشکینی
@hamedmeshkini8
تحقیق شیما پیروی

#کلیپ_مستند #کربلا #ترکیه #استانبول #عثمانی #سلطان_سليمان #صفوی #نگارگری #مینیاتور #عکس #نقاشی #نقاش #فطرس #فطرس_مدیا #ایران #شیعه #خدمتگزاری #شب_جمعه #زیارت #عراق
Forwarded From جُستارهای بختیاری پژوهی
✅ تاریخ بختیاری عصر #صفوی سراسر سؤال است. تاریخمان را پاره پاره از گوشه و کنار منابع تاریخی جمع میکنیم.
این نخستین لقب "خان" برای حکمران بختیاری است.
ارتقاء او از رتبه سلطان به خان.

#جهانگیر_خان دوم که از حدود 1017 تا 1037 هجری حاکم بود و در سال 1022 به رتبه خانی دست یافت.

جستارهای بختیاری پژوهی حسن آسترکی
👇👇
@BakhtiariResearch
Forwarded From تاریخ و فلسفۀ علم و فناوری
? توصیف کمپفر درباره شاه سلیمان #صفوی

© سفرنامه کمپفر، ص60

? کانال تاریخ و فلسفۀ علم و فناوری
? @HPSciTech
Forwarded From Virtual museum / موزه مجازی
#حمام مهدی قلی بیگ / مشهد
دوره #صفوی

@Vmuseum 👈👈👈 موزه مجازی
Forwarded From فطرس مدیا
تصویر کربلا در پانصد سال پیش
@fotrosmediav
@fotrosmediatv
با تشکر فراوان از کتابخانه #علامه_مجلسی
@almajlesi_lib
گوینده #حامد_مشکینی
@hamedmeshkini8
تحقیق شیما پیروی

#کلیپ_مستند #کربلا #ترکیه #استانبول #عثمانی #سلطان_سليمان #صفوی #نگارگری #مینیاتور #عکس #نقاشی #نقاش #فطرس #فطرس_مدیا #ایران #شیعه #خدمتگزاری #شب_جمعه #زیارت #عراق
تاریخ #تمدن و فرهنگ #صفوی
Forwarded From فطرس مدیا
#صاحبجواب

ارطغرل ارتکین Ertugrul Ertekin
متولد شهر #آدانا #ترکیه
تحصیلات حوزه علمیه #قم و زبان و ادبیات #فارسی در #دانشگاه_استانبول
در حال حاضر در دو پروژه فعال است
۱.سیر تاریخ #مقتل نویسی در تاريخ ترکیه
۲‌.نگاره های امام #علی در چهارچوب ارتباط متن و #نگاره
و همچنین محقق و نویسنده‌ی مقاله ای تحت عنوان نگاره های #معراج با تصویر شیر در دوره #صفوی است( شیر در این نگاره ها نماد امام علی می باشد)

سوال ها:
۱.پیرامون مقاتل و مقتل نویسی در تاریخ ترکیه
۲.نگاره های دوره صفویه و عثمانی، به ویژه نگاره های مقاتل امام #حسین علیه السلام
۳.نگارهای دوران صفوی و ارتباط با #ائمه_معصومین و نمادها
4.شرایط شیعیان در کشور ترکیه و اناتولی
5.نقش شیعه و هنر شیعه در تمدن عثمانی
6.عاشورا در ترکیه
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
Forwarded From دكتر هادى انصارى
مزار حكيمه خاتون ، خواهر امام رضا ع در باكو

پس از شهادت امام #رضا (ع) ، حکومت ستمگر عباسی عرصه را برای امام زادگان و منسوبین به آن ها تنگ کرد و برخی از آن بزرگواران تصمیم به هجرت گرفتند که از جمله آنها حضرت #حکیمه خاتون بود که همراه سه تن از برادرزادگان خود از طریق بندر انزلی و با کشتی به سمت #باکو حرکت کرد.

امام موسی کاظم (ع) چهار تن از دختران خویش را #فاطمه نامیده اند:
فاطمه کبری، حضرت فاطمه معصومه (ع) است که حرم وی در شهر مقدس قم قرار دارد.فاطمه صغری (ع) مشهور به «بی بی هیبت» یا «حکیمه خاتون»، که در ورودی شهر باکو مدفون است. فاطمه وسطی در اصفهان مدفون است و فاطمه اخری که در رشت مدفون است.

در سال ١٢٥٧ ميلادى شیروان شاه فرخ زال ، مسجد و حرمی بر روی مزار شریف بنا کرد و امام زادگان را مورد تجلیل قرار داد.از آن پس حرم مطهر محل زیارت عاشقان عترت پیامبر شد و خیلی از مردم حتی تعدادی از شاهان صفوی نیز به زیارت این حرم شریف مشرف می شدند و وجود حرم باعث رونق و ترویج اسلام و تشیع بود.

پادشاهان #صفوی متولیانی برای حرم منصوب کردند و احکامی برای آنها صادر نمودند. برخی از شواهد نشانگر آن است که زمین های اطراف، وقف حرم مطهر شده بود. حرم مطهر تا سال ١٩٣٤ میلادی پذیرای زائران شیفته خاندان پیامبر (ص) بود اما در نهم سپتامبر ١٩٣٤ ميلادى به دستور #استالین، حرم با دینامیت منفجر شد.حکومت کمونیستى برای اینکه اثری از حرم مطهر باقی نماند، شروع به جاده کشی از روی حرم کرد و در جلوی ستون وسط طاق، مجسمه استالین نصب گردید.
از آن پس شیعیان که دیگر شرایط زیارت قبر شریف در وسط جاده برایشان امکان پذیر نبود، در بالای کوه، محل عبادت بی بی را زیارت می کردند که اکنون نیز به عنوان مکان مقدسی، زیارت می شود. پس از فروپاشی کمونیسم، مجسمه استالین پایین کشیده شد و در سال ١٩٩٤، رئیس جمهور وقت #حیدر علی اف دستور بازسازی حرم بی بی هیبت را صادر کرد.
خوشبختانه قبرها و حتی بخش هایی از حرم قبلی، از جمله زیر زمین آن، در زیر آسفالت سالم مانده بود و تنها سنگ قبر حضرت بی بی هیبت از وسط شکاف برداشته بود. حیدر علی اف پس از کلنگ زنی احداث ساختمان حرم، مبلغ ٧٠٠ هزار دلار برای ساخت آن اختصاص داد و بقیه آن نیز از طریق نذورات مردم تأمین شد.


_________
@drhadiansarii
‍ (http://modir-robot.ir/axnegar/hpiS3YnY9WO3BF/6589466.jpg
با #علامه_امینی رفتیم پیش یکی از مراجع نجف. علامه تازه جلد اول #الغدیر را چاپ کرده بود و برای چاپ جلد دوم ، مشکل مالی داشت.
من که با آن مرجع انسی داشتم ، از موفقیت جلد اول گفتم. لبخند به لب مرجع که نشست ، برای چاپ جلد دوم تقاضای کمک مالی کردم.
چهره ایشان در هم رفت و فرمود : من برای کتاب شعر پولی ندارم!
نه فقط علامه ، من هم ناراحت شدم.
بعدا آن مرجع به من فرمود : کار بزرگ الغدیر اگر بخواهد #تاثیرگزار باشد ، نباید هیچ گونه وابستگی داشته باشد. کار #امیرالمومنین هم محتاج این و آن نیست.
آرام شدم.
علامه ، نه فقط برای تالیف الغدیر که حتی برای نشر آن هم #مجاهدت کرد.
و الغدیر ماندگار شد. و علامه جاودان!
.
با شنیدن آن چند سوال فکرم را درگیر کرده است:
- علامه امینی مگر چه کار خارق العاده ای کرده که این گونه مایه غبطه همه است؟
- مجاهدت های بی نظیر علامه ، برای چیست؟ چرا علامه تن به سختی های معمولا غیر قابل تحمل می داد؟
- آیا امروز می توان امیدوار به ظهور علامه دیگری بود؟
- به راستی اگر آن مرجع پول را می داد ولی از همه مخفی می کردند ، چه می شد؟
این سوالات و نظیر آن زمانی جواب می گیرد که ما #تاریخ با شکوه حوزه های علمیه را با دقت بخوانیم.
آنچه چشم نواز است ، #عدم_وابستگی حوزه هاست.
عدم وابستگی که باعث می‌شد در برابر هر کس و هر جایی #حریت داشته باشند.
تغییر رویه و‌منش شاهان #صفوی در آثر برخورد با علمای بزرگ محصول همین #استقلال است.
من گمان می کنم ، شاید علامه پول را می گرفت و کتاب را هم چاپ می کرد ، چه ضمانتی بود که نشود یکی مثل خیلی ها و خیلی موسسات در زمان ما! آنها که عادت کرده اند پول که باشد کار کنند و پول که نبود راحت از زیر #وظیفه فرار کنند.
تازه بعد از مدتی ، می بینی نتیجه کار بسیار کمتر از پولی است که هزینه شده است.
بله ! وابستگی به مرجعیت هیچ ایرادی ندارد و پول آن روز آن مرجع هم شاید دغدغه مالی آن روز علامه را برطرف می کرد اما ممکن بود دغدغه مندی علامه را هم برای همیشه بمیراند!
این #خطر را می بینیم و لمس می کنیم.
حرف آن مرجع هشداری است برای ما که دغدغه #دین داریم ، دغدغه #فرهنگ_دینی.
پول #دولت ها ، وابستگی می آورد و دغدغه را می برد. معامله زیان باری است.
کاش #حوزه ها و نهادهای مرتبط با دین و فرهنگ دینی ، حواسشان به این #خسارت_محض باشد.
ما در برابر یک نفر مسئولیم و آن #امام_عصر ارواحنا فداه است. صاحب کار خود اوست ، بانی کار خود ایشان است. با خودش معامله کنیم که معامله پر سودی است.
به راستی علامه امینی از عدم وابستگی اش چه بدی دید؟
یا نه ، ما از این همه تعلق چه خیری دیده ایم؟
.
پ.ن۱: الحمدلله از سال هشتاد و نه در موسسه ای مشغول هستم که علی رغم فشار شدید مالی ، تاکنون حتی یک ریال #بودجه از دولت یا سایر نهادها نگرفته است.
و با کار کردن در همان مجموعه ، از #شهریه #طلبگی صرف نظر کردم.
پ.ن۲: تا حالا تنها وابستگی م به حوزه ، #معافیت_تحصیلی بود که الحمدلله با گذراندن #خدمت_سربازی از آن هم چشم پوشیدم. برای حفظ دغدغه ها ، گاهی لازم است، دست شستن از همه چیز!
پ.ن۳: این نوشته کوتاه هرگز در مقام مذمت کلیت #حوزه_علمیه یا نهادهای دینی نبود که الحمدلله با وجود همه انتقادات ، مسیر خود را پیش می برد. همچنین #طلبه های عزیزی که با همه وجود به سربازی امام زمان علیه السلام مشغولند.
Forwarded From (محمد رحمانی‌فر) Bitik
جاده‌های رضاخانی یا ادامه پروژه قاجاری

🖊#محمد_رحمانی_فر

📝اهتمام #رضاشاه به امر راهسازی قابل انکار نیست. با این حال، مقایسه فعالیت‌های راهسازی دوره وی با دوران #قاجار بدون در نظر گرفتن کلیه جوانب این امر به همان اندازه غیر منطقی است که کسی بخواهد فعالیت‌های راهسازی در دوره قاجار را با دوران #صفویه یا #زندیه مقایسه کند.


📝 به عنوان مثال، به گواه اسناد تاریخی، در دوره صفویه، که اتفاقاً یکی از باشکوه‌ترین دوران‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود، تردد در اغلب مسیرهای مواصلاتی کشور فقط با اسب و قاطر و شتر امکان‌پذیر بود و استفاده از گاری و درشکه در این مسیرها به هیچ وجه مقدور نبود(1). تا جایی که به باور مورخان، در دوران جنگ‌های #صفوی و #عثمانی، ارتش صفویه هم، حداقل در شهری همچون #تبریز ، توپ‌های جنگی در اختیار داشت ولی شرایط حمل آنها به جبهه‌های نبرد فراهم نبود(2).


📝در واقع، همچون اکثر مظاهر مدرنیته، رد پای احداث جاده‌های مدرن را نیز باید در دوران قاجار و مخصوصاً دوره پادشاهی #ناصرالدین_شاه جستجو کرد. ناصرالدین شاه که علاقه زیادی به سفر داشت به خوبی از وضعیت راه‌های ایران و فرنگ باخبر بود (3) و شاید هم از اینرو بود که در بسیاری از سفرهای خود یک مهندس راه را نیز با خود همراه می‌کرد و به همین خاطر هم بود که به تاسیس #وزارت_فوائد_عامه مبادرت ورزید و امور مربوط بر احداث راه، پل و راهداری را به وزارتخانه مذکور محول نمود.


📝به زعم پژوهشگران، اولین اقدامات اساسی در حوزه راهسازی در دوره ناصرالدین شاه صورت پذیرفت و شاه قاجار با واگذاري امتيازات راهسازي به كـشورهاي روسيه و انگلستان، سعي داشت جاده هايي با كيفيت مناسب در ايران به وجود آورد . علاوه بر كشورهاي خارجي، دولتمردان داخلي نيز با استفاده از نفوذ خـود، از ناصـرالدين شـاه امتيازات راهسازی كسب می‌كردند.


📝از جمله مهمترين امتيازاتي كه در زمينـه راه و راه آهن در دوره قاجاريه به اروپاييان داده شد، امتيازات مربوط به راه آهن و تعمير و توسـعه راه‌ها در شمال و جنوب بود . مهمترين اين امتيازات، واگذاري امتيازنامه‌هاي راه آهن حرم عبدالعظيم، تراموا، راه خوزستان، راه آهن دكويل و راه فيمابين دارالسلطنه تبريز و دارالخلافـه تهران بودنـد . اين امتيازها نشان ميدهد دولت قاجار تمركز ويژه‌اي بر روي مسئله جاده داشته است . تـا اوايل دوره ناصرالدين شاه فقط هشت جاده اصلي شوسه در ايران وجود داشته است، ولـي اين آمار در هنگام وقوع انقلاب مشروطيت به شدت افزايش يافت(4). البته، این اقدامات فقط در خصوص راه‌های بین شهری نبود، بلکه با تاکید شخص ناصرالدین‌شاه در دوران حکومت وی برای نخستین بار خیابان‌های #تهران سنگفرش گردید و این امر از کوچه های «ارگ» آغاز گشت(5).


📝بد نیست در پایان این مطلب کوتاه اشاره‌ای هم داشته باشم به رساله محمد حسن خان #اعتمادالسلطنه مترجم دربار ناصری و مسؤول ابنیه سلطنتی در باب راهسازی تحت عنوان "قانون تسهیل ساختن طرق و شوارع" (6) که هر چند به اذعان برخی از پژوهشگران، در زمان خودش اجرایی نشد ولی نباید فراموش کرد که تحریر چنین قانونی از سوی شخصی که روابط بسیار نزدیکی با ناصرالدین‌شاه داشت و حتی پیش از اینکه رسماً از سوی وی به مقام وزارت منصوب شود، یکی از ملازمان و مشاوران مورد توجه خاقان قاجار بود، بیانگر اهمیت موضوع راهسازی در دربار ناصرالدین شاه قاجار می‌باشد. امری که اعتمادالسلطنه در روزنامه خاطراتش هم بارها بدان اشاره کرده است(7).


📜منابع:
1- Iran and the World in the Safavid age, Edited by Willem Floor and Edmund Herzig, P.212
2- اورتا عصرلرده تبریز شهرینین تاریخی، سید آغا عون‌اللهی، انتشارات یاران،
3- پژوهشنامه تاریخ، سال یازدهم، شماره44، بررسی حمل ونقل در دوران قاجار، شیرین شریفی و...
4- مطالعات تاریخ فرهنگی، سال سوم، شماره دهم، تبیین و بررسی امتیازنامه راه شوسه تهران به قم در دوره ناصرالدین شاه، مهدي وزين افضل، حسين اسماعيلي نصرآبادي
5- «روزنامه وقایع اتفاقیه». شماره 36، مورخ پنجشنبه سیزدهم ذیحجه 1267 هجری قمری
6- رسائل اعتمادالسلطنه، تدوین میرهاشم محدث، انتشارات اطلاعات، صص 377-386
7- روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه، انتشارات امیرکبیر، ذیل ماده راه و راه‌آهن، صفحات متعدد

t.me/BitkEvi