کتیبۀ #سبیل #ام_عباس در #قاهره

Hattat #abdullah_zühdi efendinin #kahire deki ümıabbas sebilin #celi_sülüs kitabesi

#کتابات سبیل أم عباس فی قاهرة بخط الثلث الجلی للخطاط عبدالله بک الزهدی

از زمانی که مصر به تصرف سلطان یاووز سلیم درآمد، تبدیل به یکی از ایالات حکومت عثمانی شد و فرهنگ تُرکی و عثمانی را نیز پذیرفت. حاکمان مصر همواره از سوی خلیفۀ عثمانی تعیین و از باب عالی (استانبول) اعزام می‌گردیدند. این حکام علاوه بر اجرای منویات سیاسی و مذهبی سلطان عثمانی، به تقلید از وی، اقدام به ساخت مساجد و مدارس و بناهای عام‌المنفعه می‌کردند. شیوۀ #معماری_عثمانی را هنوز هم می‌توان در بناهای باقیمانده از آن دوران دید. یکی از این آثار که تا امروز نیز محفوظ مانده، #سبیل_ام_عباس است. "سَبیل" در اصطلاح شرعی و فقهی، موقوفه‌ای است که فی سبیل الله برای استفادۀ عموم مسلمین ایجاد می‌شود. اما اُمّ عباس کیست؟
"عباس حلمی پاشا" یا "عباس دوم" (زادهٔ ۱۴ ژوئیه ۱۸۷۴ - درگذشتهٔ ۱۹ دسامبر ۱۹۴۴) پسر توفیق پاشا و آخرین #خدیو مصر بین سال‌های ۱۸۹۲ تا ۱۹۱۴ میلادی بود. #خدیو عنوان حاکمان سلسلۀ خدیوی بود که ماهیتی نیمه‌مستقل داشت. مادر عباس حلمی پاشا به تقلید از سَبیل‌های بناشده توسط خاندان عثمانی در استانبول، اقدام به ساخت چشمه‌ای در #قاهره نمود که کتیبۀ آن را #عبدالله_زهدی_افندی نوشته است. این کتیبه حاوی چهار بیت شعر تُرکی عثمانی است که به خط #ثلث_جلی و بر روی سنگ به شکل برجسته حکاکی و بر بالای این چشمه نصب شده و هم‌اکنون نیز مرمت و بر جای خود باقی است.
چند سال پیش یکی از دوستان، با دیدن واژۀ "حضرت عباس" در ابتدای مصرع نخست کتیبه و بدون توجه به متن و معنی اشعار، این سَبیل را به حضرت ام‌البنین مادر حضرت اباالفضل العباس علیه‌السلام نسبت داده بود که صد البته خطای فاحشی است!
برای مطالعۀ شرح حال و آثار #عبدالله_زهدی_افندی به کتاب #خوشنویسان_استانبول مراجعه فرمایید.

#هنر_اسلامی #فن_الإسلامی #خوشنویسی #کالیگرافی #مصر #قاهره #عثمانی
#islamicart #islamsanatı #hatsanatı #hattat #mısır #kitabe
Forwarded From رقمستان اهل هنر
Forwarded From کتابستان اهل هنر
Forwarded From کتابستان اهل هنر
📚 هنر خط و تذهیب قرآنی
▪️اثر: مارتین لینگز
▪️ترجمه: مهرداد قیومی بیدهندی
▪️چاپ: اول
▪️سال: ۱۳۷۷
▪️انتشارات گروس
▪️وضعیت: نو و تمیز
▪️قطع رحلی
▪️جلد گالینگور
▪️کاغذ گلاسه
▪️چاپ رنگی
▪️۱۲۰ صفحه
▪️برای تهیه ی کتاب، پیام دهید.
#هنر_قرآنی
#هنر_اسلامی
#کتابت
#کتابت_قرآن
#تذهیب
#تذهیب_قرآن
#تذهیب_قرآنی
#هنر_خط
#خوشنویسی_قرآن
#خوشنویسی_قرآنی
#مارتین_لینگز
#مهرداد_قیومی
#مهرداد_قیومی_بیدهندی
@Ketabestan_A_H
@jabbaryrad_hamid
Forwarded From رقمستان اهل هنر
📚 #کتاب_هفته
▪️هنر اسلامی
▪️تاریخ هنر اسلامی
▪️اثر: کریستین پرایس
▪️ترجمه: مسعود رجب نیا
▪️بنگاه ترجمه و نشر کتاب
▪️چاپ اول
▪️تهران: ۱۳۵۶
▪️۲۱۶ صفحه
▪️از مجموعه #کتاب_های_هنر_اسلامی
#تاریخ_هنر_اسلامی
#هنر_اسلامی
#معماری
#معماری_اسلامی
#معماری_ایرانی_اسلامی
#سفالگری
#سفالگری_اسلامی
#سفالگری_ایرانی_اسلامی
#فلزکاری
#فلزکاری_اسلامی
#فلزکاری_ایرانی_اسلامی
#شیشه_گری
#شیشه_گری_اسلامی
#شیشه_گری_ایرانی_اسلامی
#دست_بافته_ها
#دست_بافته_های_اسلامی
#دست_بافته_های_ایرانی_اسلامی
#نگارگری
#نگارگری_اسلامی
#نگارگری_ایرانی_اسلامی
#نگارگری_مکاتب_ایرانی
#نگارگری_مکاتب_ایرانی_اسلامی
#نگارگران_اسلامی
#نگارگران_ایرانی_اسلامی
#نگاره_های_اسلامی
#نگاره_های_ایرانی
#نگاره_های_ایرانی_اسلامی
#مکاتب_نگارگری_اسلامی
#مکاتب_نگارگری_ایرانی_اسلامی
#نسخه_های_خطی
#نسخه_های_خطی_اسلامی
#کتاب_آرایی
#کتاب_آرایی_ایرانی
#کتاب_آرایی_اسلامی
#کتاب_آرایی_ایرانی_اسلامی
#کریستین_پرایس
#مسعود_رجب_نیا
@Digitalestan_A_H
@jabbaryrad_hamid
✅ هنر تذهیب ، از دیدگاه سنت گرایان، پیوند کتاب جهانی با درخت جهانی است.

تیتوس بورکهارت می گوید:" در تزئین معماری و حتی کتاب، خوشنویسی را غالبا با نقش های اسلیمی پیوند می دهند. یکی از ترکیبات بسیار خجسته این آمیزش، همان کوفی است با ساق های عمودی و پیچک های درهم شونده ی مستمر. گاهی پیچک ها از حروف بیرون می آیند. این پدیده بی گمان همان آغاز پیدایش خط مشجری و ریحانی کوفی است.
پیوند خط و آرایش پرگل و برگ، ما را به یاد همانندی میان کتاب جهانی و درخت جهانی که هر دو از مظاهر معروف و شناخته شده ی مومنان هستند می اندازد. مظهر نخستین، همان قرآن کریم است و مظهر دومی در بسیاری از روایت های اسلامی منعکس است. وانگهی از درون طبیعت اشیاء سرچشمه می گیرد".

از دیدگاه سید حسن نصر نیز تذهیب اطراف خوشنویسی چون هاله ای، کلمه مقدس را احاطه می کند و تجسم انرژی معنوی ناشی از قرائت متن کتاب مقدس را ممکن می سازد.
وی معتقد است: " تذهیب قرآنی، سیلان روح به پروردگار را متبلور می کند و خود، به تجدید و احیاء روح که از حضور مقدس کلمه ا...ناشی می شود، مدد می رساند".
✍حسن بلخاری قهی

#تذهیب
#هنر_اسلامی
#خوشنویسی

@tabrizschoolofpersianpainting
Forwarded From کتابستان اهل هنر
📚 هنر اسلامی: زبان و بیان
▪️اثر: تیتوس بورکهارت
▪️ترجمه: مسعود رجب نیا
▪️فرازی از صفحه ی ۶۸ کتاب:
از نظر تاریخی اسلیمی به صورت گیاه، گویا از تصویر تاك سرچشمه گرفته باشد که در آن، پیچیدگی و درهم فرو رفتگی برگ ها و ساقه ها و شاخه ها، با سهولت قابل استیليزه شدن به صورت های پیچیده و در هم است. در چند نقش تزیینی ساختمان های اسلامی بسیار کهن، به ویژه در مشتّی، صورت تاك پرداخته شده است که در کنار صورت جانداران قرار گرفته است و این مطلب، یادآور «درخت زندگی» است.
#هنر_اسلامی
#هنر_عربی
#هنر_ایرانی_اسلامی
#هنر_مقدس
#هنر_قدسی
#تاریخ_هنر_اسلامی
#شیوه_هنر_اسلامی
#هنر_و_معماری_اسلامی
#معماری_اسلامی
#مساجد_اسلامی
#تزئینات_اسلامی
#تزئینات_معماری
#تزئینات_معماری_اسلامی
#خوشنویسی_اسلامی
#کتابت_قرآن
#نگارگری_اسلامی
#اسلیمی
#گره_سازی
#گره_سازی_اسلامی
#گره_های_هندسی
#گره_های_اسلامی
#نقوش_هندسی
#نقوش_هندسی_اسلامی
#نقوش_اسلیمی
#هنر_فرش_بافی
#فلزکاری_اسلامی
#تیتوس_بورکهارت
#رولان_میشو
#مسعود_رجب_نیا
#فرازی_از_کتابی
@Ketabestan_A_H
@jabbaryrad_hamid
Forwarded From کتابستان اهل هنر
Forwarded From کتابستان اهل هنر
📚 مبانی هنر معنوی
▪️مجموعه مقالات-۱
▪️فرازی از صفحه ی ۵۳ کتاب، نوشته ی تیتوس بورکهارت- ترجمه سید حسین نصر:
گر چه وحدت خود یک حقیقت کاملاً عینی است؛ به نظر انسان، یک مفهوم ذهنی و انتزاعی جلوه می کند. این امر و نیز یکی دو عامل که از روحیه و طرز تفکر مردم سامی نژاد، برمی خیزد؛ علت انتزاعی بودن هنر اسلامی است. اسلام مبتنی بر توحید است و وحدت را نمی توان با هیچ تصویری، نمودار ساخت و بیان کرد. لکن به کاربردن تصویر در هنر اسلامی، به کلی منع نشده است. در هنری که اختصاص به امور دینی ندارد، می توان از تصویر استفاده کرد؛ به شرطی که تصویر خداوند و یا صورت پیغمبر اسلام (ص) نباشد.
#حکمت_معنوی
#حکمت_معنوی_هنر
#هنر_معنوی
#هنر_سنتی
#هنر_قدسی
#هنر_اسلامی
#هنر_دینی
#هنر_جهانی
#هنر_هندی
#موسیقی_هندی
#فرهنگ_ژاپن
#مبانی_هنر_معنوی
#هانری_کربن
#تیتوس_بورکهارت
#فریتهوف_شووان
#آناندا_کوماراسوامی
#د_ت_سوزوکی
#سید_حسین_نصر
#غلامرضا_اعوانی
#رضا_داوری
#جلال_ستاری
#سیمین_دانشور
#فرازی_از_کتابی
@Ketabestan_A_H
@jabbaryrad_hamid
Forwarded From چین‌نِگاری
✒️ خط سینی (صینی)
中國體
Sini script

😊 میشه گفت در اکثر فرهنگ ها، خوشنویسی جز بالاترین و پراهمیت ترین هنر ها هست. این اهمیت تو فرهنگ شرقی دوچندان میشه. مسلمان ها خوشنویسی اسلامی رو توسعه دادن چون تجسم کلام وحی بود و از اونطرف چینی ها هم بخاطر تعالیم کنفسیوس دنبال زیبا نوشتن بودن.

👌با اومدن اسلام به سرزمین چین، انواع خط و کتابت اسلامی هم بین مسلمانان چینی رواج پیدا کرد اما با گذشت زمان فقط یه نوع اون موندگار شد که امروزه به اسم 'خط سینی' شناخته میشه. این خط برگرفته از 'خط ثلث' هست که ایلخانان مغول برای کتابت استفاده میکردن.

🖌️ خط سینی در حقیقت خوشنویسی تلفیقی چینی اسلامی هستش. کلمات عربی که ویژگی های ظاهری و تکنیکی خط چینی رو به ارث بردن. سر در مساجد چینی با کتیبه هایی که به خط سینی نوشته شدن تزئین شدن.

😉برخلاف انواع خوشنویسی ایرانی و یا عربی که توسط هنرمندان برجسته ای توسعه یافته، خط سینی کاملا مهجور مونده و حتی رسم الخط مشخصی نداره.

📝 هنر اسلامی یه تم و قالب مدور و منحنی داره ولی هنر چینی با اشکال مربع و مستطیل شناخته میشه. خط سینی تلفیق این دو سبک هست. انحنا و کشیدگی حروف عربی میره به قالب گوشه های تیز کاراکترهای چینی. همچنین برای نوشتن از ابزار خوشنویسی چینی استفاده میشه.

🗞️ خط چینی و عربی یه جورایی متضاد و مکمل هستند. در نوشتن با خط سینی، به کلمات تقارن داده میشه، معمولا 45 درجه چرخوند میشن و حروف ضخیم و ضربدری نوشته میشن. همانند متون کهن چینی هم یه جاهایی نوشته از بالا به پایین هست.

✒️ یکی از هنرمندان معاصر چینی به اسم 'حاجی نور دین می گوانگ‌جیانگ' تلاش های زیادی برای زنده نگه داشتن و توسعه این خط انجام داده. استاد حاجی نور دین متولد 1963 در استان شاندونگ هست و هم اکنون مدرس مدرسه اسلامی جنگجو هستند. ایشان اولین هنرمند چینی بوده اند که برنده جایزه خوشنویسی عربی قاهره شده است.

Hajji Noor Deen Mi Guangjiang
哈吉·努伦丁·米广江

😊 آثار استاد در گالری ها و موزه های مطرح دنیا نمایش داده شده و نگهداری میشه. توی وبسایت ایشون می تونید علاوه بر دیدن آثار، بعضی ویدئو ها از نحوه نوشتن رو هم پیدا کنید.
Hajinoordeen.com

#خوشنویسی #هنر_اسلامی #هنر_چینی #اسلام_چین #هنر_تلفیقی #خط_سینی #خط_صینی
#中國體
#SiniScript
#Hajinoordeen