Forwarded From محسن الویری
دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد در باره شیعه‌نگاری تاریخی میرزا محمدتقی #لسان‌الملک_سپهر (۱۲۱۶ ـ ۱۲۹۷ ق.)

امروز ۱۸ مهر ۱۳۹۷ جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد خانم سیده فاطمه حسینی دانشجوی رشته تاریخ ـ گرایش تاریخ ایران اسلامی با عنوان "بررسی انتقادی دیدگاه #لسان‌الملک_سپهر در باره تاریخ و فرهنگ شیعی" در #دانشگاه_باقر_العلوم علیه السلام برگزار شد. راهنمایی این پایان‌نامه بر عهده بنده بود و مشاوره و داوری آن را به ترتیب سرکار خانم دکتر زهرا روح‌اللهی امیری و آقای دکتر حسین ایزدی بر عهده داشتند.

مسأله اصلی این پایان‌نامه بررسی تأثیر شرایط فکری و فرهنگی عصر #قاجار بر شیعه‌نگاری تاریخی آن دوران است. دانشجو با استفاده از روش نقد بیرونی و نقد درونی، گزاره‌های مرتبط با تاریخ تشیع در #ناسخ_التواریخ را با تأکید ویژه بر منابع مورد استناد سپهر مورد بررسی قرار داده و یافته‌های خود را با استفاده از ۶۱ نمودار آماری عرضه کرده است.

یافته‌های پایان‌نامه حکایت از آن دارد که رد پایی از تأثیر تجددخواهی غرب‌گرایانه در کتاب این مورخ درباری عصر ناصری و متأثر از تمایلات شیعی شاهان قاجار دیده نمی‌شود ولی ناسیونالیسمی که در این دوره تحت تأثیر ارتباط با عثمانی و غرب در کشور مطرح شده بود را می‏‌توان در کتاب او به وضوح مشاهده کرد. #لسان‌الملک بدون تعصب مذهبی و با تکیه بر گستره وسیع اطلاعات خود از منابع فراوان شیعی و سنی بهره برده است ولی گویا دغدغه جلب و جذب مخاطبان به فرهنگ و باور شیعیان را واننهاده است. به عنوان مثال در بحث بیعت #امیرالمؤمنین علیه السلام با خلفا و نیز خلافت آن حضرت کوشیده است به هر شبهه‌ای پاسخ دهد و حقانیت باور شیعیان را ثابت کند. کوشش برای درست جلوه دادن گزارش‌های مورد استناد خود به دلیل تأیید صحت آن‌ها از جانب بزرگان و علمای شیعی از دیگر ویژگی‏‌های اوست.   
      @MohsenAlviri
Forwarded From آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی
✨ویژه‌نامه #الوصیّ (شماره3)
🔸 #امام_مبین
رسول خدا (صلّی‌الله علیه و آله) فرمود:
ای مردم! هیچ دانشی نیست مگر اینکه خداوند آن را در جان من گرد آورده است و من نیز آن را در پیشوای پرهیزکاران جمع نمودم، و هیچ علمی نیست جز آن‌که آن را به علی آموختم، او (علی) پیشوای روشنگر است.
📚احتجاج، ج1، ص60
#غدیر #امام_مبین #خطبه_غدیر
#امیرالمؤمنین #علی علیه‌السلام
@shobeiryzanjani
Forwarded From آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی
✨ویژه‌نامه #الوصیّ (شماره4)
🔸 رهبر و راه‌نمای امت

حضرت امام باقر علیه‌السلام درباره آیه«إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ‏ هادٍ» فرمود:
بیم‌دهنده، رسول خدا (صلی‌الله‌علیه وآله) است و علی (علیه‌السلام) هدایت‌کنندۀ امت است و به‌خدا قسم که مقام هدایت و رهبری از میان ما نرفته، و تا کنون هم در میان ماست.
📚 کافی، ج1، ص192، ح4
#غدیر #رهبر_امت #لکل_قوم_هاد
#امیرالمؤمنین #علی علیه‌السلام
@shobeiryzanjani
Forwarded From درست راه
.

📝 - به‌مناسبت ۲۲ جمادی‌الثانی سال‌روز مرگ غاصب اول، #ابوبکر بن ابی‌قحافه

💠 پاره‌ای از خیانت‌ها و جنایت‌های غاصب اول، ابوبکر 💠

1️⃣ - فرار از جنگ‌ها همانند غزوه احد، حنین و ...

2️⃣ - قصد ترور #پیامبر_خدا صلی الله علیه و آله به همراهی جمعی از منافقین صحابه در بازگشت از تبوک و بار دیگر در بازگشت از حجةالوداع

3️⃣ - مخالفت با دستور پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و ترک سپاه اسامه

✳️ - پیامبر خدا تخلف‌کنندگان از سپاه اسامه را با عبارت "لعن الله من تخلّف عن جیش اسامه" مورد لعن و نفرین خود قرار دادند.

4️⃣ - توطئه نماز روز آخر حیات نبوی با همکاری عایشه

✳️ - در آخرین روز حیات پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در حالی‌که پیامبر در بستر بیماری بودند، عایشه به دروغ مدعی شد که پیامبر به ابوبکر دستور داده که نماز را به جای ایشان اقامه کند. ابوبکر وارد مسجد شد و شروع به اقامه نماز کرد. پیامبر با شنیدن صدای نماز متوجه ماجرا شدند؛ با وجود این‌که به شدت بیمار بودند، خودشان را به کمک #امیرالمؤمنین علیه السلام و عباس به مسجد رساندند و ابوبکر را کنار زدند و خودشان نماز را به صورت نشسته اقامه کردند.

5️⃣ - کودتا بر علیه جانشین شرعی و قانونی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و غصب حکومت امیرالمومنین علیه السلام

✳️ - با توجه به الهی‌بودن مقام‌هایی همچون امامت، خلافت، ولایت، وصایت و ... و قابل غصب‌نبودن آن‌ها، تنها چیزی که پس از پیامبر خدا غصب شد، حکومت بود.

6️⃣ - اجبار مردم به بیعت با خود با استفاده از چماق‌به‌دستان قبیله اسلم و سرکوب کسانی که از بیعت با او خودداری کردند

7️⃣ - صدور دستور حمله به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها که منجر به این جنایت‌ها شد:

🔸- هتک حرمت اهل بیت پیامبر علیه و آله السلام و اهانت به مصادیق آیه تطهیر

🔹 - تهدید اهل بیت علیهم السلام به آتش‌زدن خانه

🔸- آتش‌زدن درب خانه اهل بیت علیهم السلام و شکستن آن

🔹- ورود بدون اجازه به خانه اهل بیت علیهم السلام

🔸- ضرب‌وشتم حضرت #فاطمه زهرا سلام الله علیها که منجر به شهادت آن سرور زنان بهشت شد

🔹 - قتل حضرت #محسن سلام الله علیه

🔸 - بستن دست امیرالمومنین و بردن ایشان به مسجد برای بیعت با ابوبکر

✳️ - امیرالمومنین علیه السلام به دستور الهی و سفارش نبوی مأمور به خودداری از جنگ شده بودند.

برای آگاهی از ادله شیعه مبنی بر شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها توسط ابوبکر و عمر به این‌جا مراجعه کنید.

8️⃣ - غصب فدک

✳️ فدک به امر الهی و پس از نزول آیه «وَ آتِ ذَا اَلْقُرْبىٰ حَقَّهُ» توسط پیامبر خدا به حضرت زهرا سلام الله علیها بخشیده شده بود.

9️⃣ - کشتار و سرکوب بی‌رحمانه مخالفان خلافت خود تحت عنوان مقابله با "اهل رده"

✳️ - بسیاری از افرادی که تحت عنوان «جنگ با مرتدین» سرکوب شدند، مسلمان بودند. جرم این افراد این بود که به‌خاطر پای‌بندی به پیام غدیر، ابوبکر را به‌عنوان خلیفه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله قبول نداشتند. به‌همین دلیل، حاضر به پرداخت زکات به ابوبکر نشدند و اعلام کردند ما زکاتمان را به جانشین معرفی‌شده از سوی پیامبر خدا می‌دهیم.

🔟 - قتل مالک بن نویره و تجاوز به همسرش در همان شب

✳️ - این جنایت کثیف توسط عامل ابوبکر، خالد بن ولید انجام شد و با وجود مخالفت صحابه، ابوبکر حاضر به مجازات خالد نشد و کار او را تایید کرد.

1️⃣1️⃣ - دستور به ترور امیرالمومنین علیه السلام در نماز توسط خالد لعنت الله علیه

✳️ - ابوبکر به خالد دستور داده بود که به محض سلام نماز، امیرالمؤمنین علیه السلام را بکشد. اما پیش از انجام این ترور از ترس این‌که مبادا این ترور نافرجام بماند و رسوا شود، قبل از سلام نماز، سه بار گفت: «یا خَالِدُ! لَا تَفْعَلْ مَا أَمَرْتُک؛ ای خالد! آنچه را که به تو دستور داده‌ام، انجام نده» و سپس سلام نماز را گفت!

2️⃣1️⃣ - آتش‌زدن روایات پیامبر خدا صلی الله علیه و آله

✳️ - عايشه مي‌گويد: پدرم احاديثي از پيامبر صلي الله عليه و آله‌ را جمع کرده بود که به پانصد حديث رسيده بود ... پدرم مرا صدا زد و گفت: دخترم! بشتاب و احاديثي را که نزدت گذارده‌ام بياور. من هم آوردم و او هم آن‌ها را سوزاند.

3️⃣1️⃣ - اعلام ممنوعیت نقل روایات نبوی

4️⃣1️⃣ - معرفی #عمر به عنوان جانشین خود در حالی‌که بیشتر صحابه به‌خاطر اخلاق بسیار بد عمر با این کار مخالف بودند.

و ... .

#تقویم_شیعه
.
Forwarded From آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی
✨ویژه‌نامه #الوصیّ (شماره1)
🔸امامِ از سوی خدا

🔺رسول اکرم(صلی‌الله علیه و آله) فرمود:
ای مردم! او (علی) را برتر بدانید، که خداوند به او برتری داده است؛ و پیشوایی او را بپذیرید، که خداوند او را برگزیده و منصوب کرده است.
ای مردم! او از سوی خدا امام است و خداوند هرگز توبه کسی که او را انکار کند، نمی‌پذیرد...
📚احتجاج، ج1، ص60
#غدیر
#خطبه_غدیر #امیرالمؤمنین علیه‌السلام
@shobeiryzanjani
Forwarded From آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی
✨ویژه‌نامه #الوصیّ (شماره2)
🔸 ریسمان محکم الهی

🔺 پیامبر اکرم (صلى اللَّه عليه و آله) در پاسخ به سؤال مردی که پرسید:
آن ريسمانى كه خداوند در آیه «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا»، به ما دستور فرموده تا به آن چنگ بزنيم و از آن پراكنده نشويم، چيست؟
با دست خود به امیرمؤمنان على ابن ابى‌طالب (ع) اشاره كردند و فرمودند:
اين است همان ريسمان خدا، كه هر كه به آن دست گيرد در دنيايش محفوظ است و در آخرتش گمراه نيست.
📚 الغیبة (نعمانی)؛ باب2، ح2
#غدیر #حبل_الله #ریسمان_الهی
#امیرالمؤمنین #علی علیه‌السلام
@shobeiryzanjani
Forwarded From unknown
📌 چرا #امیرالمؤمنین #علی علیه السلام #امام است؟

📍#رسول_خدا(صل الله علیه وآله) در تفسیر آیه
"انی جاعلک للناس اماما...قال لا ینال عهدی الظالمین" فرمودند:
خداوند به حضرت #ابراهیم فرمود:
کسی که بتی را بعنوان معبودی غیر از من بپرستد، هرگز #امام قرار نمی دهم. سپس افزود:
سرانجام، نتیجه دعای حضرت ابراهیم به من و برادرم #علی علیه السلام رسید و هیچ یک از ما هرگز برای بتی سجده نکردیم.

📌 باید دانست که خلفای #اهل_سنت همه #بت پرست بودند و بعد مسلمان شدند. لذا طبق سخن ابن مغازلی اینان حق خلافت ندارند.

📚مناقب علی بن ابی طالب(ع)، ابن مغازلی، ص۲۷۶.

👇👇👇
🆔@ahlolbit
Forwarded From دو کلام حرف حساب
عَنْ مِسْمَعِ بْنِ عَبْدِاَلْمَلِكِ قَالَ:
قَالَ لِي أَبُوعَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ:
يَا مِسْمَعُ؛ إِنَّ عَلَى اَلْكَوْثَرِ أَمِيرَاَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ وَ فِي يَدِهِ عَصًا مِنْ عَوْسَجٍ يَحْطِمُ بِهَا أَعْدَاءَنَا.
فَيَقُولُ اَلرَّجُلُ مِنْهُمْ: إِنِّي أَشْهَدُ اَلشَّهَادَتَيْنِ.
فَيَقُولُ:
اِنْطَلِقْ إِلَى إِمَامِكَ فُلاَنٍ، فَاسْأَلْهُ أَنْ يَشْفَعَ لَكَ.
فَيَقُولُ: تَبَرَّأَ مِنِّي إِمَامِيَ اَلَّذِي تَذْكُرُهُ.
فَيَقُولُ:
اِرْجِعْ إِلَى وَرَائِكَ فَقُلْ لِلَّذِي كُنْتَ تَتَوَلاَّهُ وَ تُقَدِّمُهُ عَلَى اَلْخَلْقِ فَاسْأَلْهُ إِذَا كَانَ خَيْرَ اَلْخَلْقِ عِنْدَكَ أَنْ يَشْفَعَ لَكَ.
فَإِنَّ خَيْرَ اَلْخَلْقِ مَنْ يَشْفَعُ [حَقِيقٌ أَنْ لاَ يُرَدَّ إِذَا شَفَعَ].
فَيَقُولُ: إِنِّي أَهْلِكُ عَطَشاً.
فَيَقُولُ لَهُ:
زَادَكَ اَللَّهُ ظَمَأً وَ زَادَكَ اَللَّهُ عَطَشاً.
قُلْتُ:
جُعِلْتُ فِدَاكَ؛ وَ كَيْفَ يَقْدِرُ عَلَى اَلدُّنُوِّ مِنَ اَلْحَوْضِ وَ لَمْ يَقْدِرْ عَلَيْهِ غَيْرُهُ؟
فَقَالَ:
وَرِعَ عَنْ أَشْيَاءَ قَبِيحَةٍ وَ كَفَّ عَنْ شَتْمِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ إِذَا ذُكِرْنَا وَ تَرَكَ أَشْيَاءَ اِجْتَرَى عَلَيْهَا غَيْرُهُ.
وَ لَيْسَ ذَلِكَ لِحُبِّنَا وَ لاَ لِهَوًى مِنْهُ لَنَا، وَ لَكِنَّ ذَلِكَ لِشِدَّةِ اِجْتِهَادِهِ فِي عِبَادَتِهِ وَ تَدَيُّنِهِ وَ لِمَا قَدْ شَغَلَ نَفْسَهُ بِهِ عَنْ ذِكْرِ اَلنَّاسِ.
فَأَمَّا قَلْبُهُ فَمُنَافِقٌ وَ دِينُهُ اَلنَّصْبُ وَ اِتِّبَاعُهُ أَهْلَ اَلنَّصْبِ وَ وَلاَيَةُ اَلْمَاضِينَ وَ تَقَدُّمُهُ [تَقْدِيمُهُ] لَهُمَا عَلَى كُلِّ أَحَدٍ.

مِسمَع بن عبدالملک می‌گوید:
#امام‌صادق علیه‌السلام به من فرمودند:
ای مِسمع؛ #امیرالمؤمنین علیه‌السلام مشرف بر حوض کوثر است و در دست آن حضرت، عصایی از عَوسج است که با آن، دشمنان ما را منکوب و مضروب می‌کند.
پس یکی از این دشمنان می‌گوید: من به شهادتین اقرار می‌کنم.
امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه [به او] می‌فرمایند:
به نزد امامت، فلانی برو و از او بخواه که برایت شفاعت کند.
آن شخص می‌گوید: امامی که از او نام بردی، از من تبرّی می‌جوید.
حضرت می‌فرمایند:
برگرد و از كسى كه ولایتش را پذیرفته بودی و بر خلائق مقدّمش مى‌داشتی، طلب شفاعت كن که بهترين خلق نزد تو بايد برای تو شفاعت كند.
زیرا بهترين مخلوقات كسى است كه شفيع ديگران باشد [و حقّ است که وقتی شفاعت کرد، شفاعتش مقبول واقع شده و بر نگردد].
آن شخص مى‌گويد: از تشنگى مردم.
حضرت به او مى‏‌فرمايند:
خداوند تشنگی و عطش تو را بیشتر كند.
[مسمع مى‏‌گويد:] عرض کردم:
فدايتان شوم؛ اين شخص چگونه می‌تواند نزديک حوض برود، در حالى كه دیگر دشمنان بر این کار قادر نیستند؟
حضرت فرمودند:
اين شخص از انجام اعمال زشت اجتناب می‌کرد و وقتى نام ما برده می‌شد، از ناسزا گفتن به ما پرهیز می‌نمود و كارهایى كه ديگران جرأت نموده و انجام مى‌دادند را ترک مى‏‌كرد.
امّا این‌ها نه به خاطر دوستى و محبت ما، بلكه به دلیل زياد عبادت نمودن و تديّن و پرهیز کردن از ذکر و نام مردم بوده است.
ولى (در حقیقت) این شخص، در قلبش منافق، دين او ناصبی و تبعيّت از اهل آن و پذیرفتن ولايت خلفای گذشته و مقدّم داشتن آن دو نفر بر هر كسى می‌باشد.

📜 #کامل‌الزیارات، #ابن‌قولویه‌قمی رضوان‌الله‌علیه، جلد ۱، صفحه ۱۰۱

🔸 روزی یک پست، فقط هم حرف حساب!
وقت داری؟
@Do_Kalam_HarfeHesab
💠 به #امیرالمؤمنین (ع) خبر دادند كه #شريح بن الحارث، خانه اى به 80 دينار خريد، او را احضار كرده فرمود: به من خبر دادند كه خانه اى با هشتاد دينار خريده اى، و سندى براى آن نوشته اى، و گواهانى آن را امضا كرده اند.

شريح گفت: آرى اى امير مؤمنان.

امام (ع) نگاه خشم آلودى به او كرد و فرمود:
👈 اى شريح! به زودى كسى به سراغت مى آيد كه به نوشته ات نگاه نمى كند، و از گواهانت نمى پرسد، تا تو را از آن خانه بيرون كرده و تنها به #قبر بسپارد. اى شريح انديشه كن كه آن خانه را با مال ديگران يا با #پول_حرام نخريده باشى، كه آنگاه #خانه_دنيا_و_آخرت را از دست داده اى. اما اگر هنگام خريد خانه، نزد من آمده بودى، براى تو سندى مى نوشتم كه ديگر براى خريد آن به درهمى يا بيشتر، رغبت نمى كردى، آن سند را چنين مى نوشتم:

👈 اين خانه اى است كه بنده اى خوار آن را از مرده اى آماده كوچ خريده، خانه اى از #سراى_غرور، كه در محلّه نابود شوندگان و كوچه هلاك شدگان قرار دارد، اين خانه به چهار جهت منتهى مى گردد: يك سوى آن به #آفتها_و_بلاها، سوى دوّم آن به #مصيبتها، سوى سوم به #هوی_و_هوسهاى_سست_كننده، و سوى چهارم آن به #شيطان_گمراه_كننده ختم مى شود و در خانه به روى شيطان گشوده است.

👈 اين خانه را فريب خورده آزمند، از كسى كه خود به زودى از جهان رخت برمى بندد، به مبلغى كه او را از عزّت و قناعت خارج و به خوارى و دنيا پرستى كشانده، خريدارى كرده است. هر گونه نقصى در اين معامله باشد، بر عهده پروردگارى است كه اجساد #پادشاهان را پوسانده، و جان #جبّاران را گرفته، و #سلطنت_فرعونها چون «كسرى» و «قيصر» و «تبّع» و «حمير» را نابود كرده است.

👈 آنان كه مال فراوان گرد آورده بر آن افزودند، و آنان كه قصرها ساخته، و محكم كارى كردند، طلا كارى كرده، و زينت دادند، فراوان اندوختند، و نگهدارى كردند، و بگمان خود براى فرزندان خود باقى گذاشتند همگى آنان به پاى #حسابرسى_الهى، و جايگاه پاداش و كيفر رانده مى شوند، آنگاه كه فرمان داورى و قضاوت نهايى صادر شود «پس تبهكاران زيان خواهند ديد». به اين واقعيّت ها عقل گواهى مى دهد هر گاه كه از اسارت #هواى_نفس نجات يافته، و از #دنيا_پرستى به سلامت بگذرد.

📗📗📗

✅ آن قاضی که حکم قتل #امام_حسین (ع) را صادر کرد همان #قاضی_شریح بود که امام علی (ع) او را بخاطر خریدن #خانه_اشرافی، توبیخ و سرزنش کرده بود.

#کربلا میگوید:
هر #مسئول و #حکمرانی که شکمش از سکه های #بیت_المال و اموال مردم پر شده و به #اشرافیت خو گرفته باشد دیر یا زود #انقلاب و قیام را در قتلگاه، سر خواهد برید.
🌷🌷🌷
Forwarded From درست راه
.
📅 - ۹ ذی‌الحجه سال‌روز واقعه بزرگ سَد‌ُّ الاَبواب

#پیامبر_خدا صلی الله علیه و آله در نخستین روزهای ورود به شهر مدینه، مسجدی ساختند که بعدها مسجدالنبی نامیده شد. پس از اتمام ساخت مسجد، اتاق‌هایی متصل به مسجد برای سکونت پیامبر و برخی از همسران آن حضرت ساخته شد. به مرور برخی از صحابه نیز برای خود اتاقی در کنار مسجد ساختند. این اتاق‌ها علاوه بر دربی که به سمت بیرون داشتند، دربی هم به سمت مسجد داشتند. صاحبان آن‌ها از این درب وارد مسجد می‌‌شدند و دوباره از همان درب برمی‌گشتند.

روزی جبرئيل بر پیامبر خدا نازل شد و عرض کرد: خدا امر کرده همه باید درب‌های خصوصی خانه‌های خود را به سوی مسجد ببندند؛ مگر حضرت #امیرالمؤمنین علیه السلام.

از جمله درب‌های بسته‌شده به امر خداوند، درب خانه #ابوبکر و #عمر بود. برخی پس از شنیدن این دستور الهی، ناراحت شدند و به پیامبر خدا اعتراض کردند!! حضرت فرمود: «من مأمور به بستن این درب‌ها غیر از درب خانه علی شده‌ام. شما در این باره [به اعتراص] سخنانی گفتید. به خدا سوگند، من از پیش خودم به بستن یا گشودن دربی دستور ندادم. من از سوی خدا به وظیفه‌ای مأمور شدم و از آن دستور پیروی کردم».

حدیث سَدّ اَبواب، فضیلتی انحصاری برای امیرالمؤمنین است. از این‌رو، بسیاری از صحابه در آرزوی داشتن این فضیلت بودند. عمر بن خطاب پس از فرمان پیامبر خدا مبنی بر بستن درب‌ها، نزد آن حضرت رفت و به ایشان عرض كرد: از شما خواهش می‌کنم كه به اندازه ديدن چشم، مرا معاف کنید! تا من از آن سوراخ، شما را و داخل مسجد را ببینم. اما پيامبر درخواست عمر را نپذیرفت و فرمان داد كه مطابق امر الهی همه درب‌ها كلاً بايد بسته شوند.

حاکم نیشابوری پس از نقل حدیث سد ابواب و بیان این نکته که این حدیث صحیح‌‌الاسناد است، می‌نویسد:

از عمر بن خطاب نقل شده است که گفت: به علی سه خصلت عطا شد که دوست داشتم یکی از آن‌ها برای من بود. به او گفتند: این سه خصلت چیست؟ گفت: ۱. پیامبر، فاطمه را به ازدواج او درآورد؛ ۲. او را در مسجد سکونت داد و حلال کرد برای او آن‌چه برای خودش حلال بود [یعنی واقعه سدابواب]؛ ۳. پرچم را در روز خیبر به دست او داد. [البته پیامبر خدا در روز دوم، پرچم را به عمر داد اما او نیز همانند ابوبکر در روز اول، فرار را بر قرار ترجیح داد!]

📗 - حاکم نیشابوری، مستدرک الصحیحین، ج۳، ص۱۲۵.

امیرالمؤمنین علیه السلام در شورای شش‌نفره که برای روی کار آوردن عثمان شکل گرفته بود، به ماجرای سد ابواب اشاره کردند و درباره آن از دیگران اقرار گرفتند و فرمودند:

«آیا در میان شما کسی هست که کتاب الهی، او را پاک دانسته باشد؟! [اشاره به آیه تطهیر] تا جایی که پیامبر، درب‌های همه مهاجران را به مسجد بست و تنها درب خانه من را به مسجد باز گذاشت».

📕 - علامه امینی، الغدیر، ج ۳، ص۲۱۳.

در مقابل حدیث سد ابواب که در فضیلت امیرالمؤمنین علیه السلام است، عده‌ای از عامه، حدیثی را جعل کرده‌اند. آن‌ها مدعی‌اند که #پیامبر_خدا هنگام وفاتشان دستور دادند همه درب‌هایی که به طرف مسجد باز است بسته شود، مگر خوخه ابوبکر [«خوخه» شكافى است بزرگ‌تر از پنجره و كوچك‌تر از درب!].

اما این روایت بر علیه ابوبکر است، نه سود او؛ چراکه اگر روايت «خوخه أبى‌بكر» درست بود، یک سؤال و اشكال اساسى پيش مى‌آمد؛ و آن اين‌كه رسول خدا در مرتبه اول، به امر الهی دستور داده بودند همه درب‌ها، جز درب خانه اميرمؤمنان عليه السلام بسته شود؛ حتی به عمر اجازه ندادند که سوراخی به اندازه چشم را هم باز بگذارد. بنابراین، حدیث خوخه نشان می‌دهد که ابوبکر از این فرمان الهی سرپیچی کرده و همچنان خوخه خانه خود را باز گذاشته بوده است!

ابن ابی الحدید، عالم معتزلی سنی‌مذهب، گویا متوجه شده این حدیث بیش‌تر در مذمت ابوبکر است تا مدح او. از این‌رو، گفته است: حدیث سد ابواب درباره ابوبکر ساخته‌ی فرقه‌ی بکریه است. وی می‌‌نویسد: «بکریه پیروان ابوبکرند و همان کسانی‌اند که در مقابل احادیثی که شیعیان درباره علی روایت می‌کردند، احادیثی جعل کرده و ساختند».

📙 - ابن ابی ‌الحدید، شرح نهج البلاغة، ج۱۱، ص۴۹.

با توجه به ‌این‌که خداوند عادل و حکیم است، واقعه سد ابواب نشان می‌دهد که امیرالمؤمنین علیه السلام، از دیگر صحابه افضل و برتر بوده‌اند؛ وگرنه خداوند درب خانه ایشان را نیز می‌بست. با ثابت‌شدن برتری حضرت بر دیگران، خلافت و امامت حضرت نیز ثابت می‌شود؛ چراکه با وجود شخص افضل، امامت و خلافت به شخص غیر افضل نمی‌رسد.

#نقد_وهابیت
#تقویم_شیعه
.