قال امير المؤمنين #على صلوات الله و سلام الله عليهم:

الواجب
الاوجب
القريب
الاقرب
الصعب
الصعب
العجب
الاعجب ...

#توبه
#مرگ
#دنیا
#قیامت
Forwarded From unknown
#صبر
#صدقه
#صراط
#صفات_ناجیة
#صلوات
#صله_رحم
#صوت_امیرالمومنین
#ضعف
#طالب_علم
#طب
#طب_اسلامی
#طبایع_اربع
#طلوع_فجر
#طوبی
#طینة
#طینت
#ظرفیت
#ظهور
#عاق_والدین
#عاقبت_بخیری
#عاقل
#عالم
#عبادت
#عبودیة
#عجب
#عجم
#عدل
#عذاب_دنیوی
#عذاب_قبر
#عذاب
#عرضه_اعمال
#عزاداری
#عصای_موسی_ع
#عصمت_انبیا
#عطسه
#عطر
#عفت
#عقل
#عقیقه
#علم
#علم_الکتاب
#علم_خدا
#علی_بن_ابی_حمزه
#عمر
#عمل_به_علم
#عمل_بیفائده
#عمل_بی_خاصیت
#عمل_صالح
#عیادت_مریض
#غربال
#غذا_داغ
#غسل_جنابت
#غناء
#غنی
#فاطمه_بنت_اسد
#فایده_مخلوقات
#فحش
#فرزند
#فرزند_صالح
#فرقه_ناجیه
#فضل_عالم
#فضایل_امیرالمومنین
#فطرت
#فقر
#فقیه
#فهم_حدیث
#قائم_ع
#قابیل
#قساوت_قلب
#قراءة_علی_ع
#قرآن
#قصر_یاقوتی
#قضاء_حاجت_مومن
#قضاوت
#قم
#قناعت
#قول_بدون_علم
#قیامت
#قیاس
#کتمان
#کشتی_نجات
#کلمات
#کنز
#کوثر
#گرفتن_ناخن
#گریه
#گناه
#گناه_کبیرة
#گمشده
#گوشت_و_شیر
#لیلة_المبیت
#مال_حرام
#ماه_رمضان
#مباهله
#محاسبه
#محبت_اهل_بیت
#محدثه
#محرم
#مجلس_علم
#مجلس_مذاکره_علم
#مدارا
#مداهنة
#مرض
#مرگ
#مرگ_جاهلیت
#مزاح
#مسجد_کوفه
#مستضعف
#مسخ
#مشاهده_اعمال
#مصافحه
#مصلحت
#مصیبت
#مظلومیت_اهل_بیت
#معاد_جسمانی
#معجزه
#معجزه_پیامبر_ص
#معرفت
#معراج
#معلی_بن_خنیس
#معدن_علم
#معنای_ید
#مقام_امیرالمومنین
#مقام_اهل_بیت
#مقام_شیعة
#ملائکة
#ملک_الموت
#ملایکة_کاتب
#منزلت
#منع_از_مومن
#مودة_فی_القربی
#موسیقی
#موعظه
#مواعظ
#مومن
#مومن_مسرف
#میثاق
#میزان
#ناامیدی
#ناصبی
#نام_محمد
#نامه_عمل
#ندبه
#نصیحت
#نظافت
#نعمت
#نفی_رویت
#نقل_حدیث
#نماز
#نماز_شب
#نماز_میت
#نمک
#نور
#نوزاد
#نوشتن_حدیث
#نیت
#نیمه_شعبان
#وادی_السلام
#والدین
#ورع
#وسیله
#وضو
#ولایت
#ولد_صالح
#هادی
#هابیل_قابیل
#هدف_خلقت
#هدایت
#هدایت_کردن
#هلاکت
#همت
#همسایه
#همنشین
#هوای_نفس
#یاد_مرگ
#یاد_اهل_بیت_ع
#یوم_الست
نسخه نفیس وبسیارخوش خط شرح الصدورفی حال الموتی وا
Forwarded From کانال برهان
#عاشورا (۱۸)
#پیشگویی

⁉️ هدف سیدالشهدا علیه السلام از #خروج چه بود؟؟

✅ إنّی ما خَرَجتُ اَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً، اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاصلاحِ فی اُمَّهِ جَدّی، اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ و اَنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرَ بِسیرهِ جَدّی وَ اَبی عَلیَّ بن اَبی طالبٍ.

〰〰〰〰〰〰〰

✍...حبیب بن مظاهر، از کسانی بود که پیامبر را دیده و به همراه امیرمومنان در همه جنگها حاضر بود، او از خواص اصحاب ایشان و فراگیر معارف بود؛
صاحبان سیره و نویسندگان رجال، از او فراوان نوشته‌اند.
کِشّی از فضیل بن زبیر نقل می‌کند که میثم تمار سوار بر اسب رد شد و حبیب بن مظاهر در مجلس بنی‌اسد پیش رفت و از او استقبال کرد؛
در حین صحبت، گردن دو اسب به هم می‌خورد،

حبیب گفت:
پیرمردی را می‌بینم که موی سرش ریخته و شکمش جلو آمده و در دارالرزق خربزه می‌فروشد، و به خاطر حب اهل بیت پیامبرش به دار کشیده شده و شکمش بر دار دریده می‌شود.

میثم گفت:
من مرد سرخ رویی را می‌شناسم که دو گیسوی خود را بافته و به پشت انداخته که برای یاری پسر رسول خدا بیرون می‌آید، پس کشته می‌شود و سرش در کوفه به گردش درمی‌آید‌

سپس از هم جدا شدند. اهل مجلس گفتند:
ما دروغگوتر از این دو نیافتیم!

حاضران هنوز جدا نشده بودند که رُشَید هُجَری آمد و از آن دو سراغ گرفت؛ گفتند :
از هم جدا شدند و ما اینگونه سخنانی از آنها شنیدیم‌.

رشید گفت:
خداوند میثم را رحمت کند، او فراموش کرد که بگوید کسی که سر را می‌آورد، ۱۰۰درهم از بقیه بیشتر می‌گیرد.

و سپس رفت؛ مردم گفتند:
به خدا این مرد از آن دو دروغگوتر‌ است.

فضیل بن زبیر گوید: چیزی نگذشت که میثم را در خانهء عمرو بن حریث به دار کشیدیم و سر حبیب را که به همراه حسین بود، آوردند و آنچه گفته بودند، مشاهده کردیم.
(ابصار العین/محمد سماوی/۵۶،۵۷)

-----------------------------

پ.ن:

علم #منایا_و_بلایا، علم به مرگ و حوادثی که برای افراد پیش می‌آید، یکی از علوم اهل بیت علیهم‌السلام است که به برخی از شیعیان مقرب ارائه داده بودند.

👈 👈امام حسین علیه السلام هنگامی که عزم خروج از مکه نمودند، از شهادت خود در کربلا خبر دادند.
ایشان به خطابه ايستاده و فرمودند:

🔸گردنبند #مرگ بر فرزند آدم همانند گردنبندى است بر گردن دختران جوان ، و اشتیاق من به دیدار گذشتگانم همانند اشتیاق یعقوب به دیدار یوسف است، و براى من #مقتلی برگزیده شده که به آن خواهم رسید، گویا #مى‌بینم #گرگان درنده بیابان - بین نواویس و #کربلا ـ بند بند #تنم را #پاره کرده و از من شکم هاى تهى و مشک هاى خالى خود را پر مى کنند. از آن روز که قلم تقدیر الهى بر آن رقم خورده گریزى نیست.
خشنودى خداوند خشنودى ما اهل بیت است، ما بر بلای الهی صبر میکنیم و او پاداش عظیم صابران را به ما خواهد داد. پاره تن رسول خدا هرگز از وی جدا نمى شود و در حظیره القدس به او ملحق خواهد شد و چشمان رسول خدا به ذرّیه‌اش روشن مى شود و وعده اش توسّط آنان وفا خواهد شد.
هر کس آماده است #خون خود را در راه ما #نثار کند و خود را آماده #لقاى_خداوند سازد، با ما #رهسپار شود، زیرا من فردا صبح به خواست خداوند حرکت خواهم کرد.

💠 الحمد لله و ما شاء الله و لا قوة الا بالله و صلي الله علي رسوله، خط الموت علي ولد آدم مخط القلاة علي جيد الفتاة و ما أولهني الي أسلافي اشتياق يعقوب الي يوسف و خير لي مصرع أنا الاقيه، كأني بأوصالي تتقطعها عسلان الفلوات بين النواويس و كربلا فيملان مني أكراشا جوفا و أجربة سغبا لا محيص عن يوم خط بالقلم، رضي الله رضانا أهل البيت نصبر علي بلائه، و يوفينا أجر الصابرين، لن يشذ عن رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم لحمته بل هي مجموعة له في حظيرة القدس يقر بهم عينه و ينجز بهم وعده، من كان باذلا فينا مهجته و موطنا علي لقاء الله نفسه فليرحل معنا فاني راحل مصبحا ان شاء الله
(اللهوف ص۱۲۶-بحارالانوار ج۴۶ ص۳۶۶)

_________

⁉️⁉️قضاوت در مورد کسانی که برای
مقاصد دنیوی‌شان، ادعا می‌کنند امام حسین علیه السلام علم به شهادت خود نداشته‌اند و انگیزهء #تشکیل_حکومت در سر داشتند ، اما برنامه‌شان عملی نشد!
را به اهل انصاف و تعقل می‌سپاریم!

این روایت صحیحه و نورانی را به خاطر بسپارید!

امام صادق علیه السلام فرمودند:

🔅 أيُّ إمامٍ لايَعلَمُ مايُصيبُهُ وَ إلى ما يَصيرُهُ فَهُوَ لَيسَ ذلكَ بِحُجَّةِ اللهِ عَلى خَلقِهِ.

🔅 هر امامی که نداند چه حوادثی برای او پیش می‌آید و چه سرنوشتی در انتظار اوست، نمی‌تواند حجت خدا بر بندگان باشد.
(کافی۲۵۸/۱)

✔️ادامه دارد...

@borrhan
Forwarded From *سیدحسین فاطمی*
#لعنت_کردن_مداح_شبکه_پنج


❔نظرتون در مورد لعنت کردن مداح در شبکه پنج چیست که خلفای اهل سنت و عایشه را لعنت کرد و به #عایشه نسبت حرامزادگی داد چیست❗️علمای اهل سنت این را توهین بزرگ به صحابه قلمداد می کنند و فرد مذکور را پست ترین افراد می دانند ❗️❗️


💠#پاسخ💠

👌علمای اهل سنت هر گونه بد گویی کردن از صحابه را بر نتابیده و کسی که از آنان بدگویی کند را #مستحق شدیدترین ملامتها و مجازات می دانند .

❕ ذهبی از علمای مطرح اهل سنت می گوید ؛

« کسی که کوچکترین طعنی به صحابه وارد کند یا آنها را مورد توهین و دشنام قرار دهد از دین و ملت اسلام خارج شده است »

📚الکبائر ج 1 ص 237

❕یا سرخسی می گوید ؛

« هر کس به یکی از صحابه اشکال بگیرد کافر و اگر توبه نکند از اسلام بیرون رفته و چاره او #شمشیر است »

📚اصول السرخسی ج 2 ص 134

❕و یا از سیوطی نقل شده است ؛

« حتی اگر کسی گمان برد که صحابه #مستحق دشنام هستند باید او را سوزاند و حتی بیش از سوزاندن سزای اوست »

📚اقام الحجر ... ص 66


👌این که آن مداح کار خوبی کرده یا خیر فعلا مورد #بحث ما نیست ، تنها چند سوال از اهل سنت باید پرسیده شود که طبق دیدگاه شما که بد گویی از صحابه بزرگترین مجازات را در پی دارد و فرد را به کفر نزدیک می کند ، طبق این دیدگاه باید در درجه اول عمر #کافر باشند زیرا اهانت هایی که او به صحابه کرد کسی مانند آن را نکرد .

❕در شورای ساختگی سقیفه که #منجر به خلافت ابوبکر شد ، سعد بن عباده از بزرگترین مخالفان خلافت ابوبکر بود . عمر خطاب به او می گفت ؛

« خداوند #سعد را بکشد »

📚صحیح بخاری ج 6 ص 87

❕آیا تعبیر فوق طعن به یک صحابی و اهانت به او نمی باشد . آیا بر اساس عقیده شما عمر کافر نمی باشد که به یک صحابی #اهانت کرده است و باید سوزانده و کشته می شد ❗️

❔آیا حضرت علی علیه السلام صحابی پیامبر گرامی نبود که معاویه لعن و دشنام به او را جزء آداب #محراب و منبر قرار داد ❗️

🔸سیوطی در این باره می نویسد:

🗯« در زمان بنی امیه بر اساس سنتی که معاویه بنا نهاد بر فراز بیش از هفتاد هزار منبر،علی بن ابی طالب #مورد لعن قرار می گرفت»

📚النصائح الکافیه،ص105

❕مسلم نیشابوری نقل می کند :

« معاویه سعد را امر کرد و به او گفت چه چیز تو را از سب و دشنام به ابوتراب( علی) باز می دارد...»

📚صحیح مسلم،ج4 ص1871 _ سنن ترمذی،ج5 ص3724

🗯ابن ابی شیبه استاد بخاری نقل می کند:

« سعد بن ابی وقاص گوید در یکی از سفرهای حج نزد معاویه رفتم و معاویه به آن حضرت #دشنام داد»

📚المصنف ج6 ص366

🗯طبری می نویسد:

❗️هنگامی که معاویه #مغیره را والی کوفه قرار داد به او چند توصیه کرد از جمله:

« از فحش و ناسزا به علی #کوتاهی مکن»

📚تاریخ طبری ج3 ص218

❔آیا شما بر اساس عقیده خودتان نباید معاویه را کافر و واجب القتل بدانید که به صحابی والا مقامی چون علی علیه السلام توهین و #سب می کرد ❗️پس چگونه جانتان را برای معاویه لعنه الله علیه می دهید ❕

❔آیا برائت جویی و توهینی از این بالاتر که عایشه و طلحه و زبیر در برابر علی علیه السلام #جنگی را به راه انداختند که هزاران هزار نفر کشته شدند ❗️آیا نباید از این سه تن بیزاری بجویید چون به علی علیه السلام صحابی پیامبر بزرگترین توهین ها را روا داشتند .

❔آیا توهین به یک صحابه از این بالاتر است که عایشه به خاطر #کشته شدن علی علیه السلام سجده شکر به جا آورد .

🔸ابوالفرج اصفهانی در #مقاتل_الطالبین خودش به نقل از ابو البختری می نویسد ؛

« چون خبر کشته شدن علی علیه السلام به عایشه رسید #سجده کرد »


📚#مقاتل_الطالبین ص55

🔸#طبری و دیگران از علمای اهل #سنت نیز می نویسند ؛

❕« چون خبر کشته شدن علی علیه السلام به #عایشه رسید این شعر را خواند ؛

« پس #عصایش را افکند و آرزوها بدان آرام گرفت ، همان گونه که با آمدن #مسافر ، دیده روشن می گردد » سپس پرسید چه کسی او را #کشت ؟ گفتند مردی از قبیله #مراد . گفت اگر چه دور بود ولی اشکالی ندارد ، کسی که خبر #مرگ او را آورد پاینده باشد .


📚تاریخ
#طبری ج5 ص150 _ #الکامل فی التاریخ ج2 ص438


❔آیا شما از عایشه به خاطر این توهین و طعن به علی علیه السلام برائت می جویید ❗️


❔آیا از عمر #بیزاری می جویید و او را مرتد می نامید زیرا صحابیان رسول خدا را شلاق می زد و #حبس می کرد ❕ آیا توهین و طعنی از این بالاتر است ❕

🔸دارمی نقل می کند ؛

« عمر بن خطاب ابی بن کعب را به خاطر روایت کردن از رسول خدا #تازیانه زد »

📚سنن الدارمی ج 1 ص 132

🔸هیثمی می نویسد ؛

« عمر ابن مسعود و ابا مسعود انصاری و ابو الدرداء را #زندانی کرد چون از رسول خدا روایت می کردند »

📚مجمع الزوائد ج 1 ص 372

❔آیا از عایشه بیزاری می جویید و حکم به کفر او می دهید چرا که به سایر همسران پیامبر که صحابیه بودند #دشنام می داد ❗️

🔸می نویسید ؛

« عایشه به ام سلمه و سایر همسران پیامبر فحش و
@yekmeshkati

زیرزمین معرفت شناسی
تجربه گرایی،حس گرایی و پایان زندگی

#مرگ
آیت الله جوادی آملی

🔮
https://t.me/joinchat/AAAAAD_rvJDM5LaScuJ7mQ
Forwarded From تا ابد زندگی
🔰دنیا برای تجلی حقیقت انسان کوچک است

🔸باتوجه به اینکه انسان تنها موجودی است که "نَفَختُ فیهِ مِن روحی" درش اتفاق افتاده، باتوجه به اینکه بهترین خلق الهی است و باتوجه به اینکه خلیفه الله است؛ عالَم دنیا نمی تواند پاسخگوی عالَم وجودی انسانی باشد که همه این مسئولیت ها رو برعهده دارد.

ادامه در کلیپ بالا⬆️

📚برگرفته از جلسات نظام اندیشه حجت السلام و المسلمین عابدینی

#انسان
#خلیفه_الله
#قرآن
#معاد
#پایان_عمر
#مرگ
#لقا_الله
#کمال
#کمال_عالی
#جهان_هستی
#دنیا
#آخرت
#محرم
#زندگی_پس_از_زندگی
#تجربه_نزدیک_به_مرگ
#استاد_عابدینی
#تا_ابد_زندگی

@ta_abad_zendegi
Forwarded From محسن الویری
◾درگذشت آقای دکتر حسین قره‌چانلو بر استادان، دانشجویان و پژوهشگران تاریخ و تمدن اسلامی تسلیت باد.

أسمِعوا دَعوَة الموتِ آذانَکُم قَبلَ أن یُدعی بِکَم (بخشی از خطبه ۱۱۲ نهج البلاغه)
#امیر_المؤمنین_علی السلام: فراخوان #مرگ را به گوش‌هایتان بشنوانید، پیش از آن که فراخوانده شوید.

هیچ گمان برده نمی‌شد که سه یادداشت پیاپی یک هفته اخیر، در باره‌ی مرگ آشنایانی باشد که رفتن‌شان حسرتی بر دل و بغضی در گلو بنشاند.

آقای دکتر حسین قره‌چانلو که آثار فراوان ایشان در حوزه
#جغرافیای_تاریخی همواره مورد مراجعه و استناد پژوهشگران است، استاد درس‌های "جغرافیای تاریخی" و "تاریخ اسلام در مغرب و اندلس" ما در دوره دکتری ورودی ۱۳۷۱ دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران بودند. خاطرات به یادگار مانده این استاد فرهیخته از آن روزگار که هنوز گرد فراموشی بر آن ننشسته است، یادآور شخصیتی با سواد، خوش‌حافظه، دارای آگاهی‌های فراوان تاریخی و جغرافیایی و احاطه‌ای ستودنی بر آن‌ها، سخت‌گیر و همزمان با آن صمیمی و مهربان در تراز برازنده یک استاد برجسته، شاگردپرور و سخت پای‌بند خانواده است.
خدایش از آمرزش و رحمت بیکران خویش روزی دهاد.

مرحوم آقای دکتر قره‌چانلو در سال ۱۳۷۳ و یا نیمه نخست ۱۳۷۴ دعوت این حقیر را که هنوز از رساله دکتری خود دفاع نکرده بودم، برای همراهی با دانشجویان درس عمومی تاریخ اسلام در #دانشگاه_امام_صادق علیه السلام برای بازدید از اماکن تاریخی #ری و #ورامین با گشاده‌رویی پذیرفتند و با اطلاعات بی‌شمار و رفتار بسیار صمیمانه خود در آن بازدید، خاطره‌ای ماندگار در ذهن بنده و دانشجویان بر جای نهادند. آرامش الهی ارزانی‌اش باد.
@MohsenAlviri
🌸 
🌾🍂      
🍃🌺🍂
💐🍃🌿🌸🍃🌼






‍ ‌ ‌ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂                  
🌸        
💠 #اوجاع :

بروز یک بیماری گاه با #درد همراه هست گاه با درد همراه نیست

اگر یکی مریضی و بیماری با وجع و درد همراه باشد در قدم اول

درمان باید درد را تسکین داد به خاطر چند دلیل :

1⃣ درد سبب ضعیف شدن و تحلیل رفتن ، #قوا و #ارواح می شود

و طبیعتا با ضعیف شدن طبیعت بدن ، بیماری استیلاء و تشدید

میشود

2⃣ وجع و درد باعث ضعیف شدن اعضاء بدن میشود و با ضعیف

شدن اعضاء ، پذیرش بیماری تشدید می یابد

✧✾═════✾🔶✾═════✾✧
@kholase_hekmat
✧✾═════✾🔶✾═════✾✧
3⃣ وقتی در یک عضوی وجع و درد وجود داشته باشد ، طبیعت

مدبره بدن مشغول تسکین و التیام درد می شود لذا از دفع #بیماری

غافل می ماند

4⃣ وجع و درد سبب #تسخین_عضو ( گرم شدن عضو)می شود

و با تسخین عضو ، مواد را ب سمت خودش #جذب می کند و با

جذب مواد ردی ( پست ) بیماری تشدید می شود

5⃣ احساس درد طبیعتا موجب بی قراری بیمار می شود ، و طبیعتا

با بی قراری بیمار و آه و ناله کردن بیمار ، تمرکز طبیب معالج کم

می شود و مانع تأمل و تفکر در تدبیر و تسکین آن می گردد


✧✾═════✾🔶✾═════✾✧
@kholase_hekmat
✧✾═════✾🔶✾═════✾✧
6⃣ قوت های اشخاص متفاوت است گاه بیمار در برابر درد ضعیف

است مثلا کودکان و کهنسالان ؛ لذا ممکن است شدت درد بقدری

شدید باشد که مهلت تدابیر درمانی دیگر ندهد

و گاه شدت درد بیمار بقدری میباشد که قبل از تهیه #مسکن ها

شخص فوت میکند

✅ تشخیص ندادن نوع بیماری و اسباب و علائم آن ، لحاظ نکردن

قوت بیمار و نشناختن انواع #اوجاع. درصد ریسک پزشک را بالا

میبرد و متاسفانه با تجویز نادرست و غیر علمی سبب #مرگ افراد

میشود

✨🌟✨🌟✨🌟




🌸 
🌾🍂      
🍃🌺🍂
💐🍃🌿🌸🍃🌼

‍ ‌ ‌ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂                  
🌸        
💠
#زمان_سنجی_بیماریها :

هر بیماری که منتهی به صحت و سلامتی می شود چهار بخش تقسیم
میشود :

1⃣ #ابتدا

2⃣ #تزید

3⃣ #انتهاء( توقف)

4⃣ #انحطاط

🔴 تبیین اوقات چهارگانه بیماری ها ( از جهت منتهی شدن ب صحت)
🔹مقدمه :
در جلسات گذشته عرض شد که هر چیزی ک مضاد طبیعت بدن و

سلامتی بدن باشد چه میخواهد این امر #عارضی و از خارج باشد

یا #داخلی مثلا ب حسب سوء مزاج یا .... باشد « بیماری و مرض »

گویند ؛ در این میان #طبیعت_مدبره بدنیه با بیماری

مقاومت نشان میدهد
✧✾═════✾🔶✾═════✾✧
@kholase_hekmat
✧✾═════✾🔶✾═════✾✧

1⃣ #ابتداء : هر وقت علائم بیماری در بدن انسان آشکار بشود

2⃣ #تزاید : هر وقت علائم و اسباب بیماری بر «مقاومت» طبیعت

مدبره بدن غلبه پیدا کند و روز بروز بیماری تشدید و زیاد شود

3⃣ #توقف( یا انتهاء ) : هرگاه بیماری و طبیعت مدبره بدن هر

دو بریکدیگر غلبه پیدا نکنند و نه زیاد بشود و نه کم بشود

4⃣ #انحطاط : هرگاه طبیعت مدبره بدن بر بیماری غالب بشود و

علائم بیماری روز به روز کمتر بشود

✧✾═════✾🔶✾═════✾✧
@kholase_hekmat
✧✾═════✾🔶✾═════✾✧
❇️ #فوائدشناخت_اوقات :

توانایی در شناخت اوقات چهار گانه بیانگر اشراف کامل طبیب بر

بیماری میباشد لذا شناخت این مقوله #حذاقت فرد را در امر درمان

میرساند و طبیعتا تدابیر درمانی ( غذا ، دارو ، پرهیزات ، اعمال

یداوی ) به حسب هر زمانی متفاوت میباشد برای مثال :

در بحث دمل ها و اورام ( ورم ها ) مقوله درمانی ورم ها به چهار

قسمت تقسیم میشود آیا این ورم در مرحله ابتداست ؟ در وقت تزاید
است ؟ در وقت توقف و انتهاست ؟ یا در وقت انحطاطست ؟!

محققین گران قدر ان شاء الله ب حساسیت و دقت موضوع پی برده

اند ؛ اگر اورام در وقت #ابتدا. باشد باید ⬅️ روادع استفاده کنند

( روادع از ماده ردع می آید. ردع یعنی برگرداندن ، برگشت ، پس زدن
هر چیزی که طبیعت سرد وخشک داشته باشد و حالت قبض داشته

باشد )
◀️اگر اورام در مرحله #تزاید باشد ⬅️ روادع +محلل ( یعنی

منضجات ) و بعد از مدتی فقط « محللات قوی » باید تجویز کرد

◀️ اگر اورام در مرحله #انتها باشد بستگی دارد که ماده ورم آماده

خروج است یا نه. اگر ماده ورم آماده خروج نیست ⬅️ محلل های

ضعیف بکار ببرد ، اگر ماده ورم آماده خروج است ⬅️دارو ها و مرهم

ها یا اعمال یداوی ( کاربرد تیغ ) در اخراج مواد بکار ببرند

◀️اگر ورم ها در وقت #انحطاط است ⬅️ داروه‍ایی که هم علاوه بر

خاصیت خشکانندگی ( مجفف) ، مدمّله و ملحّمه هم دارا باشند

♻️خلاصه کلام این که بحث اورام یکی از صدها نمونه بیماری ها

بود که اوقات و زمان سنجی و شناسی بیماری ها تاثیر مهم و

حساسی در مقوله تدابیر درمانی دارد

✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟





🌸 
🌾🍂      
🍃🌺🍂
💐🍃🌿🌸🍃🌼