Forwarded From فطرس مدیا
Forwarded From گروه تاریخ مؤسسه امام خمینی(ر.ه)
Forwarded From دكتر هادى انصارى
بسم الله الرحمن الرحیم

متاسفانه در دوروز گذشته ،پیرامون #پرده برداری از یک اثر #هنری وبی نظیر که از سوی آقای سید محمد رضا #موسویان ، هنرمندی که تا کنون توفیق نگارش قرآنهایی به خطً #نسخ و#نستعلیق را داشته است ،در فضای مجازی بحث وگفتگوها وخبرهایی منتشر گردیده است که باید اذعان نمایم ، اغلب این داده ها واطلاعات در فضای مجازی ، خلاف واقع بوده وعزیزان ناآگاه ودشمنان #اهل _بیت علیهم السلام ومغرضان آگاه ، ناآگاهانه وآگاهانه ،در فضای مجازی دست به دست هم داده وحمله گسترده ای را در این راستا ، آغاز نموده اند که بنظر می رسد ، لحظه به لحظه بر موج های آن ،با داده های اشتباه وغلط ، می افزایند.
از آنجا که اینجانب در دوسال گذشته با این شخص هنرمند آشنایی داشته ودر جریان اقدامات هنرمندانه ومبتکرانه وی ، بوده وهستم ودر جریان کارهای هنری او ، پیش از این ونیز اقدام هنرمندانه کنونی نامبرده ، آگاهی داشته ودارم ، خودرا موظف دانستم که
اطلاعاتی در این راستابه عزیزان داده وسپس اظهار نظر وقضاوت را به عهده عزیزان وخوانندگان قرار دهم.
هنرمند یاد شده ،تا کنون قرآنهایی را مبتکرانه خلق اثر کرده که بدون تردید در نوع کار هنری ، بی نظیر می باشد. ایشان در دوسال گذشته دو #قرآن که نخست بر روی کاغذی ویژه وبا #خط _نستعلیق ، وبا حواشی احادیث وروایات #ولایتی ، آن را زینت داده است. ودیگری ، قرآنی در بیست وهفت #لوح _مسین که با لایه ای بسیار نازک ( ۳ میکرون ) که گفتنی است هر میلیمتر ، معادل هزار #میکرون است ، با #طلای عیار ۱۸ بر روی آن تزیین گردیده است، بوجود آورده است.
آیات قرآن را با فرز الماسی بر روی الواح یاد شده ، به نگارش در آورده است. که قرآن نخست را به آستانه #حسینی در #کربلا وقرآن دیگری که از الواح بیست وهفتگانه مسی بوده واین رقم خود رمزی بنام بیست وهفتم #رجب ، روز #بعثت پیامبر ص بشمار می آید را در ۱۳ رجب سال گذشته ، در مراسم جشن تولد #امیر _المومنین ع که در رواق حضرت #ابوطالب ع در حرم #علوی برگزار بود ، طی مراسمی ، به آستانه علوی اهداء گردید.
گفتنی است که خود ،قرآنهای یاد شده را به #نجف _اشرف بردم ودر مراسم یاد شده ، حضور پیداکردم.
اثر سوم آقای موسویان ، کشتی مورد نظر است که ساختار آن ، از چهارده لوح ( برونز) بوده که بر روی بدنه چوبی پیرامون کشتی ، قرار گرفته است وبادیگر اجزای این #کشتی که شامل دو کابین در جلو وعقب وسه بادبان چرمی ومواد ساختار اصلی آن که از #چوب نسبتا قطوری است با طول سه متر وعرض وارتفاع یک متر ، وزنی در حدود #هفتاد _کیلو گرم را در بر گرفته است.
بر روی الواح #برونزی چهارده گانه ، که نشان و رمزی از چهارده معصوم علیهم السلام است ، مقدار ۱۴۰ گرم طلای عیار ۱۸ بصورت آب طلا ، تزیین گردیده که از اکسیداسیون ( سیاه شدن) آن پیشگیری نماید.
ساخت ونوشتار آیات قرآن بر روی کشتی یاد شده که به خط #نسخ می باشد ، ده #ماه به طول انجامیده است. سوره آغازین قرآن کریم از نوک یک سوی کشتی آغاز شده وجالب اینکه ، آیه وسوره پایانی ، به نوک سوی دیگر این کشتی ودقیقا در کنار آیه آغازین ، به پایان رسیده است. #بسم الله ونام #سوره ها با خطی درشت تر ، به نقش آمده است.
سه #بادبان چرمی کشتی ، با حدیث های (حدیث #ثقلین) و ( إنً الحسین #مصباح الهدی و#سفینة النًجاة ) و ( #حسین منًي وأنا من حسین) ، زینت داده شده است.
بر روی دو کابین جلو وعقب کشتی ، اسامی #جلاله ونیز نام مقدًس چهارده #معصوم ، نقش بسته است که بر بالای هر نام معصوم ، به خط ریز ، ادای احترام به ذوات مقدسه ، گردیده است.
به گفته آقای موسویان ، بوجود آورنده این اثر هنری ، ولایتی ، مبلغ چهل #ملیون _تومان
هزینه ، در برداشته است که خود همچون دیگر اثرهایش ، متبرع آن بوده است.
این کشتی اهل بیت علیهم السلام در ۳۰ فروردین سال ۱۳۹۷ شمسی ، برابر با سوم #شعبان سال۱۴۳۹ هجری که سالروز میلاد سرور آزادگان ،حضرت اباعبد الله الحسین ع می باشد ، در مراسم ویژه ای که بدین منظور در #آستان _حسینی در #کربلابرگزار می گردد ، به #موزه آن آستانه اهداء خواهد گردید.

دکتر #هادی _انصاری
جمعه ۲۹ دی ماه ۱۳۹۶
واول جمادی الاولی ۱۴۳۹
Forwarded From دكتر هادى انصارى
#امامت ، هویت مذهب حقًه #تشیع 🔹🔹🔹

بخش چهارم 🔴

قول دوم این است که می گویند پیدایش تشیع به اواخر حکومت #عثمان باز می گردد. عثمان با شخصیتی به نام #عبدالله ابن سبا مواجه شد که عبدالله مورد تهمت است که می گویند #یهودی بود که مسلمان شد و برای انتقام گیری از #خیبر و جنگ هایی که مسلمین در صدر اسلام علیه یهودی ها کردند، او #مسلمان شد و بخشی از عقاید یهودیت و بخشی از عقاید اسلامی را با هم آمیخت و رهبری علی ابن ابی طالب ع را مطرح کرد تا بتوانند به اسلام ضربه بزنند. این یکی از تهمت های ناروایی است که به #شیعه می زنند.

می گویند که نظریه پرداز این قول کسی است به نام #سیف ابن عمر. او شیعه را مولود افکار عبدالله #سبا قرار می دهد و می گوید او این فرقه و مذهب را تاسیس کرده است. ما اختلافات زیادی با #سباییه داریم و هرگز آنها نمی توانند مبداء و مظهر شیعه باشند.

علامه #عسکری در رابطه با ناقل این روایت که شیعه به عبدالله سبا باز می گردد، می گوید این روایت را سیف ابن عمر نقل کرده است. او اولاً #زندیق است.
دوم اینکه در بین رجال متهم است که در جعل حدیث قهار است. لذا قابل اعتماد نیست. #طه حسین در کتاب #علی و #بنون می گوید بعد از بررسی داستان مربوط به عبدالله سبا، او فردی است خیالی. لذا موجودیت او زیر سوال است.

بنابراین نظر دوم در مورد پیدایش شیعه این بود.

اما نظریه سوم
می گوید پیدایش #تشیع اعتقادی به حادثه #فتنه _الدار برمی گردد. خلیفه سوم کشته می شود و به تحریک دو نفر از اشخاصی که اسمشان در تاریخ هست به قصد خونخواهی عثمان جنگی بزرگ در مقابل امیرالمومنین ع راه می اندازند. نوک پیکان این قضیه #طلحه و #زبیر هستند. می گویند آنهایی که در جنگ #جمل در رکاب امیرالمومنین ع بودند، شیعه علی ابن ابی طالب ع هستند. پس می گویند #شیعه در #جنگ جمل پیدا شده است.

نظریه بعدی که وجود دارد این است که می گویند پیدایش شیعیان اعتقادی به مسئله #حکمیت باز می گردد. جنگ #علی(ع) با #معاویه در جنگ #صفین است. در این #جنگ وقتی کار در حال اتمام است با دسیسه #قران به سر نیزه زدن باعث شد که یک عده که دارای یک جمود فکری بودند و الان هم عده ای از آنها هستند، اینها دست از جنگ برداشتند و امیرالمومنین ع را تهدید کردند که اگر بخواهی #جنگ را ادامه دهی خودت را می کشیم. لذا حضرت را وادار کردند که از جنگ دست بردارد.

طرفین توافق کردند که حکمیت برقرار شود. امیرالمومنین ع #مالک را می خواست نماینده خود کند، آنها امیرالمومنین ع را وادار کردند که ابوموسی #اشعری باشد. امیرالمومنین ع در چهار سال حکومت خود نیز مبسوط الید نبود و نمی توانست خیلی از کارها را انجام دهد. #شریح قاضی را که حضرت برکنار کردند، تحت فشار مجبور شدند او را بازگردانند. اتفاق حکمیت زاینده جنگ دیگری بود به نام #جنگ _نهروان.

لذا این نظریه می گوید که شیعه #اعتقادی از زمانی شکل گرفت که علی(ع) در تقابل با #نهروانیان قرار گرفت.

یکی از علائم #شیعه این است که می گویند #انگشتر در دست راست باشد. دلیل این مسئله چیست؟ دلیل همین قصه حکمیت است. چون #عمروعاص انگشتر را از دست راست گرفت و به دست چپ کرد و یکی از علامت های مومن این است که انگشتر در دست راست داشته باشد که تقابل با قضیه #حکمیت داشته باشد.

نظریه پنجم تاریخی در پیدایش تشیع است که می گویند در پی شهادت #سیدالشهدا و عدم همیاری #امت با ایشان بعد از ندامت انها، گروهی به خونخواهی سیدالشهدا ع در مقابل حکومت #شام ایستادگی کردند که #توابین و گروه دیگری به رهبری #مختار بودند. می گویند تشیع همه آنهایی بودند که در رکاب مختار به قصد خونخواهی حضرت سیدالشهدا ع با حکومت شام تقابل کردند و تمام قاتلان # کربلا را به هلاکت رساندند.

اما حرف ما چیز دیگری است که به استناد روایات وقتی آیه شریفه در سوره مبارکه شعری آیه ۲۱۴ نازل شد، «وَأَنذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ» ای #پیامبر اول رسالت خود را به قوم و خویش خود ابلاغ کن. این یعنی در سال سوم #بعثت. در آن دعوت جملات زیبایی بیان می کنند که فرمودند هیچ کس به اندازه من برای خویش و قوم اش خیرخواه نبوده است. من پیامبر خدا هستم و رسالت خود را بیان کردند.

بعد فرمودند چه کسی حاضر است به من کمک کند تا بعد از من
#وارث و #برادر و #وزیر و #وصی و #خلیفه من باشد؟ آنها همه بزرگان #قریش بودند و قبول نداشتند. امیرالمومنین ع بلند شدند و ایستادند. سه بار این اتفاق افتاد و آنگاه که امیرالمومنین ع برای بار سوم اعلام آمادگی کردند، پیامبر فرمود «إِنَّ هَذَا #أَخِی وَ #وَصِیی وَ #خَلِیفَتِی فِیکُمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَأَطِیعُوا» یعنی این برادر، وصی و جانشین من در میان شماست. سخن او را بشنوید و از او اطاعت کنید.

این روایت در سیره #ابن هشام، #تاریخ بیهقی، #تاریخ طبری و #ابن اثیر آمده است. یعنی در سال سوم #بعثت بحث تشیع مطرح بوده است.


……………………………………
@drhadian
Forwarded From مصطفى دلشاد تهرانى
#درس‌گفتار

⭕️ رحمت ، گوهر بعثت

بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند رسول گرامى اسلام را رحمتى عام و فراگير معرفى كرده و در آیۀ ۱۰۷ سورۀ انبیا خطاب به آن حضرت فرموده است كه تو را نفرستاديم، جز آن كه مى خواستيم رحمتى به مردم جهان ارزانى داريم :

(وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ )

پیامبر گرامی اسلام به واقع مظهر تامّ رحمت الهى بود . در خبری که ابویعلی موصلی و ابن جوزی از قول آن حضرت روایت کرده اند ، خود فرموده است :

«إِنَّمَا بُعِثْتُ رَحْمَة.»

من به عنوان رحمتى برانگيخته شده ام.

وجود آن حضرت بالاترين رحمت الهى بر جهانيان بود. قاضى عيّاض از قول ابوبكر محمد بن طاهر مى نويسد: «خداى متعال محمد (ص) را به زينت رحمت مزيّن فرمود، بنابراين ، وجود آن حضرت رحمت بود و تمام صفات و ويژگى هاى وى رحمتى براى مردم بود.»

مبنا و اساس سيره پيامبر اكرم بر رحمت بود، چنان كه قاضی عیاض از قول على (ع) روایت کرده که گفت از رسول خدا (ص) درباره سنّت آن حضرت پرسيدم، حضرت فرمود :

«وَ الْحُبُّ أَسَاسِي.»

محبت بنياد و اساس روش و سنّت من است.

آن حضرت جامعه را با قدرت رحمت و محبت اداره مى كرد . راهبری حضرت بر مبنای رحمت و محبت بود . با همين عامل مردمان را پیش برد و به سوى مقصد كمال سير داد.

پيامبر اكرم چنان با مردم از سر محبت و دلسوزى رفتار مى كرد كه كسى نمى توانست در صداقت و درستى راهبری و مديريت او ترديدى به دل راه دهد ؛ و همين رحمت و محبت و دلسوزى به تمام معنا بود كه دوستى آن حضرت را در دل مردمان جاى مى داد. مردم با همۀ وجود می دیدند که پیامبر تمام توانش را در هدايت و اصلاح آن ها به كار گرفته است و با همۀ وجود براى ايشان دل مى سوزاند و مى سوزد. خداوند در آیۀ ۱۲۸ سورۀ توبه پيامبرش را با اين ويژگى ارج نهاده و فرموده است :

(لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُوْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَحِيمٌ )

بی گمان پيامبرى از خود شما به سويتان آمد كه رنج هاى شما بر او سخت است و بر هدايت شما حریص است ، اصرار دارد ؛ و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است.

خداوند مى فرمايد ما از جانب خود رسولى از جنس شما، از خودتان براى هدايتتان فرستاده ايم كه از شدّت محبت و نوع پرورى؛ ناراحتى، نادارى، پريشانى، نادانى و گمراهى شما بر او سخت مى آيد و نمى تواند تحمّل كند. بر آسايش و نجات شما بسيار حريص است . نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است. به ویژه آن که به جاى مِنْكُمْ در اين آيه 'مِنْ أَنْفُسِكُمْ آمده است، كه اشاره دارد به شدّت ارتباط پيامبر با مردم ، گویا پیامبر پاره اى از جان مردم و از روح جامعه است که در میان آنان برای هدایت آنان گام بر می دارد . به همين دليل تمام دردهاى آن ها را مى داند؛ از مشكلات مردم آگاه است ؛ در ناراحتى ها، غم ها ، رنج ها و اندوه ها با مردم شريك است؛ و به هیچ روی سخنى جز به نفع آن ها نمی گويد و گامى جز در راه هدایت و نجات آن ها برنمی دارد. اين تعبیر در واقع نخستين وصفى است كه در آيه براى پيامبر اکرم ذكر شده و بیانگر آن روحیۀ لطیف و دردمند و دلسوز و پر رحمت پیامبر است . گوهر رسالت پیامبر بر رحمت واقع شده بود . رحمت ، گوهر بعثت است .

#درس‌گفتار #پیامبر‌اکرم (ص) #بعثت #رحمت #محبت #گوهر‌بعثت

📍کانال مصطفی دلشاد تهرانی

@delshadtehrani